نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

 یـکـی از دوسـتـانـم یـک روز بـه مـن گـفـت که گاهی توضیح واضحات

میـدهـم. شما هم شاید به طعنه چنین فکری در مورد من بکنید. به

هـر حـال هـمـه مــردم می دانند که ازدواج پایان دوران نامزدی است،

اینطور نیست؟

 نه. شما و یا همسرتان تصور می کنید که باید به کارهایی که در دوران نامزدی انجام می داده اید، ادامه دهید.

 قبل و بعد

اجازه دهید من با یک مثال این مطلب را برایتان بیشتر باز کنم. "مريم" با "بابك" ازدواج می کند. مريم در دوران نامزدی موهایش را تا شانه ها بلند می کند زیرا میداند که بابك آن را دوست می دارد. روزهای پنج شنبه اغلب برای تماشای فوتبال تیم مورد علاقه بابك به استادیوم می روند. هر چند مريم از فوتبال خوشش نمی آید اما دوست دارد وقت خود را در کنار بابك بگذراند و می داند بابك هم دوست دارد که با او به تماشای مسابقه بنشیند. او برای پیروزی تیم مورد علاقه بابك فریاد می کشد و بابك هم تصور می کند که او از تماشای بازی فوتبال لذت می برد.

 زوجین هر شب با هم تلفنی صحبت می کنند، احساسات، آرزوها، ناکامی ها و کلیه وقایعی که در طول روز برایشان اتفاق افتاده را با یکدیگر در میان می گذارند. مريم از روی گشاده ای که بابك از خود نشان می دهد لذت می برد و بابك نیز لذت می برد که توانسته کسی را پیدا کند که شباهت های زیادی به او دارد. بارها و بارها جمعه شب ها بابك مريم را برای صرف شام به یک رستوران زیبا می برد. مريم از گل هایی که بابك برایش هدیه می آورد بسیار خوشحال می شود.

 بعد از مدتی بابك پول هایش را پس انداز می کند و برای مريم یک انگشتر می خرد. وقتی از مريم می خواهد که با او ازدواج کند، او با کمال میل قبول کرده، پاسخ مثبت می دهد و بعد از چند ماه با یکدیگر ازدواج می کنند.

 برای یک سال اول هر دو بسیار شاد و خوشحال هستند، اما در نیمه های سال دوم کم کم همه چیز تغییر می کند. مريم حرف مادرش را گوش داده، موهایش را کوتاه می کند تا سریع تر بتواند آنها را درست کند. او در این مورد به هیچ وجه با بابك مشورت نمیکند زیرا آرایشگر از قبل به او گفته" موهای توست و نه همسرت." زمانی که مريم به خانه می آید بابك متوجه کوتاه شدن موها می شود.

 مريم با لبخندی از او سوال می کند: "خوشت می یاد؟" بابك با کمی تعلل میگوید:"بله" تنها به این خاطر که احساسات خانم را جریحه دار نکند. اما بابك ناراحت می شود چراکه او تا بعد از اینکه کار خود را انجام داده، از او هیچ نظری نخواسته بود. به همین دلیل احساس می کند که مريم کمی غیر صمیمی است و کم کم در حال دورشدن از او می باشد.

 برای بدتر شدن روابط، مريم به همراه بابك به تماشای مسابقات ورزشی نمی رود. اول به بابك می گوید که کارهایی زیادی در خانه است که باید به آنها برسد، اما بعد از چند مرتبه که بابك پاسخ منفی از او می شنود دیگر در این زمینه از او سوالی نمی پرسد و به تنهایی به مسابقات می رود.

 به دلیل شکافی که در بین این دو نفر به وجود آمده، بابك از محل کار خود با مريم تماس نمی گیرد. اول فراموش می کند که در اوقات بیکاری تماس بگیرد و پس از مدتی این کار به طور کامل قطع می شود. او دیگر برای مريم گل هم نمی آورد زیرا آنقدر خسته است که دوست ندارد در طول مسیر خود به سمت خانه برای خرید گل توقف کند. زمانی که این شکاف بیشتر می شود، بابك دیگر وقایع روزانه خود را برای مريم تعریف نمی کند. زمانی که خانم از او می پرسد امروز چه خبری بود، او معمولا آهی می کشد و می گوید: " خوب بود."

 یکسال بعد، پای آنها به دفتر مشاوره خانواده کشیده می شود و در مورد طلاق صحبت می کنند. متاسفانه، این یک موقعیت کاملا طبیعی است که در بسیاری از خانواده های امروزی به چشم می خورد.

 روزهای خوش قدیم

در حین دوران نامزدی معمولا شما بهترین لباس های خود را می پوشید تا بتوانید بیشترین تاثیر را بر روی همسر خود بگذارید و با او به بهترین نحو رفتار می کنید. به احتمال قریب به یقین ساعت های متمادی به صورت تلفنی با هم صحبت می کنید و در این میان کلیه احساسات، آرزوها و علایق خود را با هم در میان می گذارید. شاید به تماشای فیلمی بروید که اصلا خوشتان نمی آید اما این کار را تنها به آن خاطر انجام می دهید که زن و یا شوهرتان از دیدن آن لذت می برد.

 و مطمئن هستم که هیچ کدامتان اصلا فکر نمی کنید که با شروع زندگی مشترک هیچ یک از آنها تغییر کنند.

 شاید تعجب کنید اگر به شما بگوییم که بسیاری از مشکلاتی که در زندگی های زناشویی روی می دهد، تنها با تثبیت "ارزش های دوران نامزدی" قابل برگشت خواهد بود. همچنن زوج های تازه ازدواج کرده باید اصول اولیه پیوند زناشویی را برای همیشه در ذهن خود نگه داند و به انجام آن بپردازند. این کار نیازمند کار و برنامه می باشد اما نتیجه بدست آمده ارزش آن را خواهد داشت.

 به موفقیت پشت نکنید

اگر همسر شما بداند که با شروع زندگی مشترک شما از انجام کارهایی که قبلا میکرده اید دست خواهید کشید، آیا به هیچ وجه راضی می شود که با شما ازدواج کند؟

 ازدواج مسئله ای استرس زاست در حالی که نامزدی چنین خصوصیتی را دارا نمیباشد. شاید بسیاری از افراد معتقد باشند که دوران نامزدی جزء زمانهای رویایی می باشد و ازدواج جزء واقعیت های زندگی است. درست است که ما نمی توانیم تمام کارهایی را که می خواهیم بعد از ازدواج نیز انجام دهیم، اما می توانیم به انجام کارهایی که ما را به سمت ازدواج رهنمون ساختند ادامه دهیم.

 دچار سوء تفاهم نشوید، منظور من این نیست که چون طرف شما تغییر می کند پس شما نیز ملزم به انجام تعهدات خود نیستید. بلکه باید موفقیت را با تمام وجود بخواهید البته اگر طالب یک زندگی موفق زناشویی هستید. شما همسر خود را بر اساس شخصیت و رفتارهایش انتخاب می کنید و او نیز شما را بر همین اساس انتخاب میکند. اگر در رفتار هر یک تغییری مشاهده شود، دیگری احساس ناراحتی کرده تصور می کند که گول خورده و به او خیانت شده.

 بنابراین تا آنجا که ممکن است سعی کنید برای همیشه کارهایی را انجام دهید که در همان روزهای اولیه زندگی خود انجام می دادید. با ادامه دادن به این کارها به راحتی می<

:: موضوعات مرتبط: نکاتی در مورد زندگی و زیستن , ,
:: بازدید از این مطلب : 301

|
امتیاز مطلب : 100
|
تعداد امتیازدهندگان : 26
|
مجموع امتیاز : 26
تاریخ انتشار : 29 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

حتی در بهترین ازدواج ها هم، زن و مرد بر سر تربیت بچه ها و شناساندن خوب و بد به آنها با یکدیگر اختلاف دارند. وقتی شما و همسرتان در رابطه با تعلیم و تربیت فرزندانتان اختلاف داشته باشید، چه باید بکنید؟ در این مقاله قصد داریم نقطه نظرات روانشناس بالینی دکتر راس پیترز را برایتان عنوان کنیم تا بفهمید که چطور می توانید این اختلافات را به توافقات تبدیل کنید.

از همان قدیم الایام هم بر سر تربیت بچه ها در خانواده ها مشکل وجود داشته است. این مشکلات معمولاً ترکیبی است از اینکه کدامیک از والدین ابتدا كودك را حین ارتکاب جرم دیده است، هر کدام از والدین تا چه میزان با رفتارهای ناشایست فرزندانشان عصبانی می شوند، خلق و خو و میزان تحمل ناکامی در پدر و مادر متفاوت است، کدامیک از والدین زمان بیشتری را در روز با کودک می گذراند و در آخر کدامیک از والدین از اینکه نتوانسته است زمان بیشتری را صرف کودک خود کند احساس گناه می کند. و اگر بخواهید موضوع را پیچیده تر کنید، این مطلب را هم می توانید به مطالب بالا اضافه کنید که آیا کار ناشایست کودک در خفا انجام شده است یا در ملاء عام. خوب حالا چه باید کرد؟

درک، تفاهم و اصول پایه ای را در خود پرورش دهید


یادتان باشد که اختلاف و عدم توافق با همسرتان سر تربیت و تادیب فرزندانتان مسئله ای کاملاً طبیعی و غیر قابل اجتناب است. این اختلاف به این معنا نیست که شما والدینی ناسازگار هستید و با یکدیگر تفاهم ندارید. اجازه ندهید که این عدم توافق برایتان تبدیل به مشکل بزرگی شود.

بحث و گفتگوی مناسب در مقابل کودکان می تواند تجربه تكاملي خوبی برای آنها باشد. اشکالی ندارد اگر فرزندتان شما را در حال بحث، مخالفت و حل و فصل موضوعی ببینند. در واقع اگر این بحث ها به طریقی صحیح انجام گیرد، درس زندگی فوق العاده ای برای آنها خواهد بود. یادگیری مهارت های گوش دادن، عنوان کردن مشکل، در نظر گرفتن هر دو طرف قضیه و رسیدن به راه حل و توافق، ازجمله ابزارهایی است که فرزند شما باید از همان ابتدای کودکی، به تدریج آموزش ببیند.

جنگ و جدل های نابرابر به هیچ عنوان درس زندگی خوبی برای کودکان نیست. برای بچه ها وحشتناک است که والدین خود را مشغول توی سر هم زدن، داد و فریاد و قلدری کردن ببینند. این مسئله باعث خواهد شد که آنها از اختلاف و عدم توافق گریزان شوند.

از قبل تصمیم بگیرید که چه مسئله ای در خانواده شما از اهمیت بیشتری برخوردار است. مطمئنم که شما و همسرتان سر حداقل چندین موضوع به توافق می رسید که اهمیت زیادی داشته باشند و فکر می کنید که در موقعیت های خاص باید انجام گیرند. بسیاری از خانواده ها سلامتی (از گذاشتن کلاه کاسکت حین دوچرخه سواری گرفته تا مصرف مواد مخدر)، آموزش و تحصیل (انجام صحیح تمرینات و تکالیف مدرسه)، احترام (در خانه، مدرسه و در اجتماع) و صداقت را در درجه اول اهمیت قرار می دهند. اگر کودکان این مسائل را رعایت نکنند، عواقب بدی از طرف والدین در انتظار آنها خواهد بود. از اینرو، بهتر است که والدین نتایج و عواقب این خطاها را پیش خود تعیین کرده و آنها را به فرزندانشان گوشزد کنند. حتی می توانید آن را روی تکه ای کاغذ نوشته و به یک دیوار از خانه بچسبانید تا همیشه جلوی چشم باشد.

اگر رفتاری از کودک سر زد که در آن لیست قید نشده باشد، برای والدین آسان تر است که در مورد برخورد با آن رفتار با هم مخالفت کنند. البته اگر شما تنها والد کودک هستید که از او مراقبت می کنید، باید خودتان به تنهایی برخوردی مناسب با آن اشتباه و رفتار انتخاب کنید. اما وقتی پدر و مادر هر دو حضور داشته باشند، احتمالاً آنکه بیشتر نسبت به آن رفتار حساسیت دارد می تواند با آن برخورد کند. اما اگر همسرش با طرز برخورد او مخالف باشد، باید تشخیص دهند که آیا ارزش بحث کردن دارد یا نه. اما یادتان باشد قصد ما امتیاز دادن نیست.  خانواده ها وقتی دچار مشکل می شوند که تادیب و تربیت و تصمیم گیری درمورد بچه ها فقط بر دوش یکی از والدین باشد، چه خودشان بخواهند و چه نخواهند.

اگر بطور مداوم با طرز برخورد همسرتان در برابر اشتباهات و بدرفتاری های فرزندتان مشکل دارید، سعی کنید موضوع را با او درمیان بگذارید. اگر آن را با لحن خوب و مناسب به اطلاع همسرتان برسانید، مطمئناً بیشتر مورد توجه او قرار خواهد گرفت و کمتر درمورد رفتار خود حالت دفاعی خواهد گرفت.

اما نمی توانید درمورد همه ی تصمیمات تربیتی فرزندتان جلسه تشکیل دهید. والدینی آسوده تر هستند که  زمان بیشتری برای رسیدگی به این موضوعات در اختیار دارند و استرس و فشار کمتری متوجه آنهاست. و راحت تر می توانند به دلیل و منشاء اشتباهات و بدرفتاری های فرزندشان فکر کنند و تصمیمات تربیتی آنها را با  آرامش و اطمینان بیشتری بگیرند. اگر عادت به شرط گذاشتن برای فرزندتان دارید، "اگر تکالیفت را خوب انجام ندهی، اجازه نداری که عصر به کلاس کاراته بروی"،  و همسر شما با این طرز برخورد شما مخالف است، باید به تنهایی این شروط را به مرحله عمل بگذارید و مسئولیت تهدیدتان تمام و کمال بر عهده خودتان است.

حرف آخر اینکه مهم نوع تصمیمات تربیتی است نه اینکه چه کسی این تصمیمات را گرفته است. هدف ما از این تنبیهات و تادیبات این است که کودک کمتر آن رفتار ناشایست را تکرار کند و رفتارهای مناسب تری در آینده از خود نشان دهد. اگر فکر میکنید که همسرتان در مقابل فرزندانتان خیلی سخت گیری می کند، سعی کنید با او صحبت کنید تا مشکلتان برطرف شود.

اگر می بینید که در بحث با همسرتان مغلوب می شوید، یادتان باشد که هیچوقت نمی توانید اثر کلمات زشت و بد و بیراه هایی که از دهانتان خارج می شود را از بین ببرید، اما همیشه وقت برای بحث مجدد و رسیدن به نتیجه ای که هر دو نفر از آن راضی باشند وجود دارد. مثلاً اگر فرزندتان شبانه بدون اجازه وارد اینترنت شده است، و شما هنوز تصمیمی برای تنبیه او نگرفته اید، می توانید به کودک بگویید که، "من و پدرت هنوز سر تنبیه تو به توافق نرسیده ایم، اما بعد از شام حتماً بهت می گوییم که چه تصمیمی گرفته ایم". اینکار به شما فرصت کافی میدهد تا با آرامش فکر همه ی جنبه های قضیه را بررسی کرده و تصمیم درستی اتخاذ کنید. می توانید مودم کامپیوتر را شب ها غیرفعال کنید یا تا یک ماه به او اجازه چَت کردن ندهید....انتخاب های خیلی زیادی پیش روی شماست. اما یادتان باشد که هدف هر دو شما یکی است، آن هم گرفتن تصمیم برای تربیت و تادیب فرزندتان است، نه بحث های غیر مرتبط! 



:: موضوعات مرتبط: نکاتی در مورد زندگی و زیستن , ,
:: برچسب‌ها: چه کنیم تا اختلافات تربیتی خودمان را در تربیت بچه هایمان حل کنیم ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 68
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : 29 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی





 كتاب: قورباغه را بخور

 نويسنده: برايان تريسي

 

  يكي از كليدهاي داشتن زندگي خوب، كار موفق و داشتن احساس خوب نسبت به خود، اين است كه اين عادت را در خود بپروريد كه كارهاي مهم را شروع كنيد و به انجام برسانيد. آن موقع اين عادت خودش مي‌شود نوعي قدرت و متوجه مي‌شويد كه به انجام رساندن كارها برايتان ساده‌تر است تا به انجام نرساندن‌شان. برايان تريسي يكي از مشهورترين نويسندگان آمريكا وقتي در اوايل قرن 21 چنين كتابي را نوشت همه خوانندگان كتاب پيشين خود را شگفت‌زده كرد. او معتقد است كه كليد موفقيت عمل كردن است. او به بيست و يك اصول معتقد است و مي‌گويد اين اصول باعث مي‌شود كه نتايج و جلوه كار شما به سرعت و به نحوي قابل پيش‌بيني بهبود يابند. هر چه اين اصول را سريع‌تر ياد بگيريد و به كار ببنديد، در كار خود سريع‌تر پيش مي‌رويد تضمين مي‌كنم وقتي ياد بگيريد كه چه طور <قورباغه را بخوريد>، كاري نيست كه نتوانيد بكنيد...(بقیه در ادامه ی مطلب)



:: موضوعات مرتبط: راز های موفقیت , ,
:: برچسب‌ها: كتاب قورباغه را بخور , قورباغه را بخور ,
:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 66
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : 29 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی



-نام کتاب : 2 Environment & landscape

-نوع: مهندسی


زبان: انگلیسی


تاریخ انتشار: ----

حجم کتاب: 29.0 مگابایت

فرمت کتاب: pdf



-توضیحات در کتاب:

کتاب شماره 2 در زمینه ی مهندسی مناظر طبیعی.

به طور رایگان می توانید دریافت کنید.

منبع مطالب و نوشته ها : www.ketabkhone.co.cc


 
 
 


:: موضوعات مرتبط: کتاب و جزوات رشته ی معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 432
|
امتیاز مطلب : 70
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : 25 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی
 

 
-نام کتاب : Environment & landscape

-نوع: مهندسی

تاریخ انتشار: ----

زبان کتاب : انگلیسی

حجم کتاب: 35.6 مگابایت

فرمت کتاب: pdf



-توضیحات در کتاب:

کتابی در زمینه ی مهندسی مناظر طبیعی می باشد.به طور رایگان می توانید دریافت کنید.

منبع مطالب و نوشته ها : www.ketabkhone.co.cc

 


 
 
 

 



:: موضوعات مرتبط: کتاب و جزوات رشته ی معماری , ,
:: برچسب‌ها: Environment & landscape1 | کتاب مهندسی مناظر طبیعی 1 , ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 69
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : 25 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی



این دیگه از اون کتابهای هست که خیلی کم گیر میاد.

Visual Basic for Electronics Engineering Applications: 5.0, 6.0, Vba, .Net, 2005

Elektor Electronics Publishing

برای دانلود  این کتاب به ادامه مطلب مراجعه کنید



:: موضوعات مرتبط: کتاب و جزوات رشته ی برق , ,
:: بازدید از این مطلب : 498
|
امتیاز مطلب : 56
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
تاریخ انتشار : 25 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی


همانطور که می دانید میکروکنترلر Pic در حال حاضر در ایران یکی از محبوب ترین میکروکنترلر های می باشد و علت آن هم قدرت بالا ، وجود نرم افزار های بسیار زیاد و قیمت بسیار مناسب است . برای شروع کار با یک میکروکنترلر شما باید یک زبان را برای برنامه نویسی یاد بگیرید . در حال حاضر زبان های سی و بیسیک محبوب ترین زبان های جهان هستند و نرم افزار ها و کامپایلر های متعددی برای آنها ساخته شده است . این کتاب آموزشی که برای شما آماده گردیده آموزش برنامه نویسی بیسیک بهمراه آموزش کار با نرم افزار Pic Basic Pro است و آموزش کار با خود میکروکنترلر PIC است . این جزوه شامل دو بخش اصلی است :

آموزش PIC BASIC PRO :

در این بخش تمامی دستورات بیسیک مورد نیاز را آموزش خواهید دید .

سخت افزار میکروکنترلر PIC:

در این بخش با سخت افزار میکرو و پایه های آن آشنا خواهید شد و با مثال های متفاوت و عملی نحوه کار با آن را یاد خواهید گرفت .

به همراه مثالهای متعدد:

- مثال 1 : مدار راه انداز ميکروکنترلرهای PIC

- مثال 2 : راه اندازیLCD

- مثال 3 : ارتباط سريال با کامپيوتر

- مثال 4 : نحوه استفاده از ADC در PIC

- مثال 5 : ساخت کيبورد سريال

- مثال 6 : اندازه گيری دما و نمايشآن در پنجره ارتباط سريال MicriCode Studio

در رابطه با نرم افزار PIC Basic
سادگی و آسانی مهمترين ويژگی يک زبان برنامه نويسی سطح بالا می باشد که موجب شده است بطور گسترده ای در ميکروکنترلر ها برای کارهای بزرگ استفاده شود. زبان برنامه نويسی سطح بالا با بکارگيری توابع آماده زمان برنامه نويسی را کوتاه می کند و همچنين پيچيدگی برنامه تنها به موضوع اصلی مورد نظر کاربر محدود می شود. برنامه نويس می تواند تمرکز بيشتری بر روی کار مورد نظر خود داشته باشد و از اتلاف وقت بر روی نوشتن کدهای جانبی که دائما در پروژه های مختلف تکرار می شود جلوگيری کند.

مثلا در بسياری از پروژها به برنامه برای ارسال اطلاعات به قطعه ديگر يا کامپيوتر نياز است و يا نمايش پيغامی بر روی نمايشگرLCD  و يا توليد پالس PWM و غيره نياز است که همه اينها بصورت آماده در يک زبان سطح بالا مانند PIC Basic موجود است.



:: موضوعات مرتبط: کتاب و جزوات رشته ی برق , ,
:: برچسب‌ها: دانلود آموزش میکرو کنترلر PIC , دانلود آموزش Pic Basic , دانلود جزوه آموزش PIC , کتاب آموزش Pic Basic Pro , آموزش کامپایلر PIC Basic , دانلود PDF PIC ,
:: بازدید از این مطلب : 544
|
امتیاز مطلب : 69
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : 24 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی


اینبار تمامی منابع موجود واحد معماری کامپیوتر را برای شما بازدیدکنندگان محترم تکنو الکترو قرار دادیم امیدواریم که مشکلات درسی شما از این بابت رفع گردد . کتاب اول کتاب موریس مانو ترجمه سپید نام است که مرجع اصلی تدریس معماری کامپیوتر در ایران و جهان است . به همراه این کتاب حل المسئه مورس مانو نیز قرار گرفته البته باید خاطر نشان کنم که حل المسئله آن به زبان انگلیسی است ولی بخاطر اینکه بیشتر شکل و علائم ریاضی می باشد مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد . کتاب دوم جزوه ای بسیار عالی و خلاصه از معماری کامپیوتر می باشد و مخصوص شب امتحانی هاست   و دارای 30 صفحه بصورت تایپ شده و تمیز است . و کتاب آخر نیز یک جزوه دست نویس دیگر می باشد که باز با خط بسیار خوب و واضحی نوشته شده است .

فصل ۱: مدارهای منطقی دیجیتال
کامپیوترهای دیجیتال
گیت‌های منطقی
جبر بول
ساده‌سازی با نقشه
مدارهای ترکیبی
فلیپ‌فلاپ‌ها
مسائل

فصل ۲: قطعات دیجیتال
مدارهای مجتمع
دیکدرها
مولتی‌پلکسرها
ثبات‌ها
شیفت رجیسترها
شمارنده‌های دودویی
واحد حافظه
مسائل

فصل ۳: نمایش داده‌ها
انواع داده‌ها
متمم‌ها
نمایش ممیز-ثابت
نمایش ممیز شناور
انواع دیگر کدهای دودویی
کدهای آشکارسازی خطا
مسائل

فصل ۴: انتقال ثبات‌ها و ریزعمل‌ها

...

در ادامه مطلب



:: برچسب‌ها: دانلود کتاب معماری کامپیوتر , معماری کامپیوتر موریس مانو , دانلود جزوه معماری کامپیوتر , دانلود حل المسئله موریس مانو , دانلود حل المسئه معماری کامپیوتر , دانلود PDF معماری کامپیوتر ,
:: بازدید از این مطلب : 670
|
امتیاز مطلب : 45
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : 24 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی


نرم افزار PSpice یکی از قدرتمند ترین ابزار های تحلیل مدار های الکتریکی و الکترونیکی می باشد که هر دانشجو و مهندس برق و الکترونیک نیاز به آموختن این نرم افزار دارد . کتابی که می بینید یکی از بهترین آموزش های این نرم افزار می باشد و بصورت تایپ شده و بسیار کم حجم می باشد و به زبان ساده به همراه مثال های خوب برای درک بهتر محیط برنامه می باشد .

سر فصل های موجود در کتاب آموزش PSpice :
فصل اول : ترسیم شماتیک در محیط Capture
فصل دوم : آشنایی با Probe
فصل سوم : تحلیل گره DC
فصل چهارم : تحلیل گذرای مدار
فصل پنجم : جاروب DC
فصل ششم : جاروب AC



:: موضوعات مرتبط: آموزش نرم افزار رشته ی برق , ,
:: برچسب‌ها: دانلود آموزش مقدماتی PSpice , دانلود آموزش PSpice , دانلود آموزش نرم افزار PSpice , دانلود آموزش 9 , 2 PSpice , بهترین آموزش PSpice , آموزش ORcad , کاملترین آموزش Pspice , دانلود جزوه Pspice
,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 51
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : 24 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی


همانطور که می دانید بهترین نرم افزار شبیه ساز و شاید محبوب ترین ، نرم افزار  Proteuse می باشد . این نرم افزار بیشتر بخاطر شبیه سازی پردازنده های قابل برنامه ریزی شهرت یافته است زیرا اکثر میکروکنترلرها را پشتیبانی می کند . از طرفی بخش دیگر این نرم افزار برای طراحی پشت فیبر مدار چاپی است . از این رو برای هر دانشجوی برق و الکترونیک و کامپیوتر لازم است که بر این نرم افزار پر کاربرد شبیه ساز مسلط باشد . سایت تکنو الکترو یک کتاب آموزش بسیار مفید برای علاقه مندان به نرم افزار  Proteuse قرار داده است .



:: موضوعات مرتبط: آموزش نرم افزار رشته ی برق , ,
:: برچسب‌ها: دانلود آموزش پروتیوس , دانلود آموزش پروتوس , دانلود آموزش پروتئوس , دانلود کتاب آموزشی Proteus , دانلود آموزش Porotuse , دانلود آموزش Porotus , دانلود آموزش Protus , دانلود آموزش پروتیوس , پروژه با پروتیوس , بهترین آموزش برای پروتیوس , PDF آموزش Proteus , جزوه آموزش پروتیوس ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 65
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : 24 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی


کتاب آموزشی CodeVision AVR کتابی کامل می باشد که در آن کار با نرم افزار کدویژن بصورت کامل بیان شده است . در ابتدای آن با ساختار کامل AVR و سخت افزار AVR آَشنا خواهید شد . همچنین مختصری در رابطه با نحوه اتصال میکروکنترلر AVR به LCD و ارتباط سریال را فرا خواهید گرفت .  طرز تست برنامه در برنامه AVR Studio  که آخرین مرحله قبل از کامپایل برنامه است را می آموزید . و تمامی منو ها و تنظیمات برنامه Code Vision AVR را در این کتاب خواهید آموخت . این کتاب توسط مهندس امیر ره افروز نوشته شده است .

 

سرفصل های این کتاب :
آشنایی با میکروکنترلر AVR
سخت افزار میکرو کنترلر AVR
آشنایی با نرم افزار CodeVision AVR
آشنایی با نرم افزار CodewizardAVR
ارتباط سریال و LCD با AVR

 



:: موضوعات مرتبط: آموزش نرم افزار رشته ی برق , ,
:: برچسب‌ها: آموزش نرم افزار کدویژن , دانلود آموزش نرم افزار codeVision AVR , دانلود کتاب CodeVision AVR , دانلود PDF CodeVision , آموزش AVR , آموزش پروگرام کردن AVR , پروگرامر AVR , بهترین آموزش برای AVR , بهترین کتاب آموزشی codeVision AVR , آموزش کامپایلر CodeVision ,
:: بازدید از این مطلب : 738
|
امتیاز مطلب : 56
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
تاریخ انتشار : 24 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

کتاب جدید در زمینه آموزش PLC که نوشته مهندس وحید کارگر مقدم می باشد . این کتاب یکی از بهترین کتاب ها در زمینه آموزش PLC می باشد و تقریبا از نظر کامل بودن چیزی نقص ندارد و می تواند منبعی برای سوالات بسیاری از امتحانات ورودی شرکت ها باشد .



این کتاب انواع مختلف PLC های را با تشریح کامل سخت افزار و نرم افزار با تصاویر واضح نمایش داده است . در این کتاب آموزش PLC S7-300 , 400 وجود ندارد .

کتاب آموزش PLC شامل سر فصل های زیر می باشد :
فصل اول : پیش نیاز
فصل دوم : مفاهیم منطقی
فصل سوم : مفاهیم PLC
فصل چهارم : PLC LOGO
فصل پنجم : PLC S5
فصل ششم : S7-200
فصل هفتم : تمرینات
 



:: موضوعات مرتبط: آموزش نرم افزار رشته ی برق , ,
:: برچسب‌ها: دانلود کاملترین جزوه PLC , دانلود مثال های PLC , دانلود کتاب PLC , دانلود تمرین های PLC , دانلود مقاله PLC , آموزش Step7 , دانلود بهترین کتاب PLC , آموزش PLC LOGO , آموزش PLC Step 7 , دانلود نمونه سوال PLC , S7-200 , PLC s5 , ,
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 48
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
تاریخ انتشار : 24 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

در جامعه ی امروز، بزرگسالان و کودکان هر دو نیاز دارند که مهارت های پایه ای کامپیوتر را یاد بگیرند. هر چه زودتر اصول اولیه را یاد بگیرید به همان سرعت هم مفاهیم پیشرفته را فرا خواهید گرفت. آموزش اصول کامپیوتر به کودکان آن ها را کمک خواهد کرد که مهارت های مورد نیاز آینده شان در زمینه ی کامپیوتر را بهتر یاد بگیرند.

 



:: موضوعات مرتبط: کتاب های آموزش کامپیوتر , ,
:: برچسب‌ها: مراحل آموزش کامپیوتر به کودکان , آموزش مقدماتی کامپیوتر برای کودکان , آموزش کامپیوتر , آموزش کامپیوتر برای کودکان , آموزش ابتدایی کامپیوتر به کودک , روش‌های یادگیری کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 5775
|
امتیاز مطلب : 49
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : 23 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

با توجه به گستردگی و قدرت نرم افزار Eplan و نیاز بالای مهندسین برق و الکترونیک بر آن شدیم تا بهترین کتاب در زمینه آموزش این نرم افزار را در اختیار بازدید کنندگان محترم تکنو الکترو قرار دهیم . این کتاب توسط دوست خوبمان مهندس محمد قاسمی آماده شده است .

این کتاب یکی از کامل ترین کتب در رابطه با آموزش نرم افزار Eplan Electric می باشد . که کاملا بصورت تایپ شده به همراه تصاویر زیاد از محیط نرم افزار است و شامل 112 صفحه است . امیدواریم این کتاب مشکلات شما را در رابطه با این نرم افزار حل کند .

نرم افزار Eplan برنامه اي جامع و سريع و حرفه اي جهت طراحي و ايجاد نقشه هاي سيستم هاي كنترلي ، پنوماتيكي و ... مي باشد. Eplan علاوه بر ترسيم نقشه هاي شماتيك الكتريكي و پنوماتيكي قابليت ايجاد خودكار خروجي هاي زير را داراست كه باعث سرعت و دقت بيشتر در كار مي شود.


Cross–reference
Wiring list
-Terminal diagram
-Interconnect diagram
-Terminal overview
-Cable overview
-Terminal connection diagram
-Table of contents (page overview)
-Table of contents (page overview)
-Bills of materials
-Device list
-Purchase order list
-Parts list
-Labeling
 

 



:: موضوعات مرتبط: آموزش نرم افزار رشته ی برق , ,
:: برچسب‌ها: دانلود آموزش eplan , دانلود PDF eplan , دانلود کتاب نرم افزار Eplan , دانلود جزوه eplan , آموزش Eplan , آموزش ایپلن , کتاب ایپلن , آموزش فارسی Eplan , جزوه آموزش نرم افزار Eplan ,
:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 53
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : 23 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

همانطور که می دانید پردازنده های بسیار قدرتمند FPGA نیاز به یک برنامه نویسی خاصی با نام VHDL دارند که دستورات خاصی را شامل می شوند . قصد داریم اینبار دستورات جامع VHDL را در اختیار شما قرار دهیم . این مقاله توسط جناب آقای مرتضی شعبان زاده آماده شده است .

تاریخچه ای از این زبان :

در سابهای قبل 1986 زبان های توصیف سخت افزار متنوعی مانند ABEL و Pal Asm و ...توسط شرکت های مختلف برنامه ریزی PLD , PLA , PAL وجود داشت که کاربران به شکل سلیقه ای با آنها کار می کردند یعنی این زبان های برنامه نویسی طرفداران مخصوص به خود را داشتند و یک قالب جامع و استانداردی برای آنها در نظر گرفته نشده بود اما در سال 1980 وزارت دفاع آمریکا با همکاری IEEE با هدف طراحی یک زبان جدید استاندارد فراگیر برای توصیف مدارهای دیجیتال و توسعه در مدارهای مجتمع پر سرعت CPLD , FPGA و همچنین برای انتقال اطلاعات سیستم های دیجیتالی از شرکتی به شرکت و یا از کشوری بخ کشور دیگر را به سه شرکت قدرتمند Insterment , Texas Instrument ,IBM سپرد شش سال بعد یعنی سال 1986 اولین نسخه استاندارد و تایید شده آن به بازار عرضه شود ( همان نسخه VHDL 86) و نسخه بعدی آن VHDL93 در سال 1994 به بازار آمد که از آن زمان تا به امروز این نسخه مورد استفاده کاربران قرار گرفته است . و این در حالیست که هر چند سال یکبار اطلاحات جزئی در آن صورت میگیرد .
 



:: موضوعات مرتبط: آموزش نرم افزار رشته ی برق , ,
:: برچسب‌ها: آموزش زبان VHDL , دانلود کتاب VHDL , دانلود آموزش برنامه نویسی VHDL , آموزش وی اچ دی ال , دستورات VHDL ,
:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 52
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
تاریخ انتشار : 23 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

کتاب آموزش بسیار کامل و زیبایی که نرم افزار OrCad Capture را به خوبی آموزش داده است و توسط جناب آقای میثم میرزائی نوشته شده است . با توجه به مراجع این راهنما می توان گفت کتاب بسیار مناسبی برای شروع کار شما نرم افزار OrCad Capture است . همانطور که می دانید نرم افزار OrCad Capture برای تحلیل های الکترونیکی بسیار قدرتمند و باهوش است . برای مثال شما برای بدست آوردن ولتاژ گره ها چه AC و چه DC می توانید بوسیله این نرم افزار تحلیل نمایید .

مباحثی که در این کتاب می خوانید :

فصل اول : ایجاد پروژه و ترسیم مدار

فصل دوم : تحلیل نقطه کار DC

فصل سوم : تحلیل جاروب DC

فصل چهارم : تحلیل حوزه فرکانس

فصل پنجم : تحلیل حوزه زمان

فصل ششم : بلوک های ABM

فصل هفتم : تحلیل مدارات دیجیتال

فصل هشتم : تحلیل مونت کارلو

فصل نهم : ساخت مدل ، زیر مدار و قطعه

ضمیمه الف : راهنمای نصب OrCad

ضمیمه ب : منابع متغیر با زمان

ضمیمه ج : پارامترهای برخی مدل های PSpice

ضمیمه د : توابع قابل استفاده با Probe
 



:: موضوعات مرتبط: آموزش نرم افزار رشته ی برق , ,
:: برچسب‌ها: دانلود آمورش Orcad Capture , آموزش نرم افزار OrCad , آموزش PDf Orcad Capture , چطور با اورکد تحلیل مدار کنم ؟ , آموزش تحلیل مدار با نرم افزار OrCAD ,
:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 41
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : 23 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

مجله PMM یکی از مجلات محبوب و پر محتوا در زمینه میکروکنترلر ها می باشد که به بحث بصورت اختصاصی در مورد میکرو کنترلر ها می پردازد . این مجله در حال حاضر 8 شماره منتشر کرده است . این شماره بحث اختصاصی در مورد میکرو های ARM می باشد .
نام مجله : PMM

زبان : فارسی

شماره : هشتم

تعداد صفحات : 89 صفحه
 



:: موضوعات مرتبط: مجله های فارسی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود آموزش میکرو های ARM , دانلود پروژها ARM , ساخت پروژه با میکرو آرم , دانلود مجله فارسی PMM , مجله تخصصی میکروکنترلر ها , جدیدترین اخبار میکرو کنترلر , Micro controller , ,
:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 70
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : 23 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی


JLINK یک پروگرمر برای میکرو کنترلر ARM می باشد که توانایی برنامه ریزی میکروکنترلر های سری ARM7 ARM9 ARM11 CORTEX XSCALE و... از تمامی شرکت ها مربوطه(ATMEL NXP ST MICRO و....) را دارا می باشد

این پروگرمر با سرعت برنامه ریزی متفاوت(تا 1.5MB/S)میتونه به سرعت میکرو های ARM رو پروگرمر کنه


از مهمترین خاصیت این پروگرمر استفاده از پورت USB برای برنامه ریزی تراشه های ARM هستش و دیگر مشکلات مربوط به برنامه ریزی با پورت پارالل رو نداره و همچنین با لب تاب ها سیستم های جدید هم سازگار هستش


این پروگرمر مستقیما میتونه در محیط کامپایلر های معروفی مثله JAR و KEIL کار کنه و مستقیما بدون نیاز به نرم افزاری واسط عمل برنامه ریزی رو انجام بده


از دیگر خاصیت این پروگرمر قابلیت دیباگینگ کردن هستش یعنی این که شما میتونید برنامه ی نوشته شده ی خودتون رو خط به خط اجرا کنید و از عیوب احتمالی اون با خبر بشین


برای دانلود شماتیک و PCB پروگرمر JLINK میتونین از این لینک اونو دانلود کنین


در ضمن PCB و شماتیک در محیط PROTEL DXP 2009 کشیده شده


قطعات مورد استفاده هم همگی در ایران یدا میشه و مغازه هایی مثله جوان الکترونیک همه ی قطعات اونو دارن



 DOWNLOAD




 

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه های رشته ی برق , ,
:: برچسب‌ها: پروگرامر JLINK + PCB ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 85
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : 23 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی





 


 

 


 

این بار وبلاگ داشبورد یکی از کاملترین مجموعه های آموزشی نرم افزار قدرتمند Matlab را برای دانلود شما عزیزان قرار داده است ، که شامل چنیدین PDF و پاور پوینت می باشد. امیدواریم نهایت استفاده را از این آموزش ببرید .


 

 


 

توضیحات مختصری از نرم افزار جامع Matlab 2009 :


 

 


 

متلب (MATLAB) نام یکی از نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای انجام محاسبات ریاضی است. واژهٔ متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه‌است که از ترکیب دو واژهٔ MATrix و LABoratory ایجاد شده‌است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه‌است، که در آن حتی اعداد منفرد هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند.


 

کار کردن با ماتریس‌ها در Matlab بسیار ساده است. در حقیقت تمام داده‌ها در Matlab به شکل یک ماتریس ذخیره می‌شوند. برای مثال یک عدد (اسکالر) به شکل یک ماتریس 1*1 ذخیره می‌شود. یک رشته مانند «Whale is the biggest animal» به شکل ماتریسی با یک سطر و چندین ستون (که تعداد ستون‌ها به تعداد کاراکترهاست) ذخیره می‌شود. حتی یک تصویر به شکل یک ماتریس سه بعدی ذخیره می‌گردد که بُعد اول و دوم آن برای تعیین مختصات نقاط و بُعد سوم آن برای تعیین رنگ نقاط استفاده می‌شود. فایل‌های صوتی نیز در Matlab به شکل ماتریس‌های تک ستون (بردارهای ستونی) ذخیره می‌شوند. بنابراین جای تعجب نیست که Matlab مخفف عبارت Matrix Laboratory باشد.علاوه بر توابع فراوانی که خود Matlab دارد، برنامه‏نویس نیز می‏تواند توابع جدید تعریف کند.


 

 


 

استفاده از توابع Matlab برای نمایش داده‏ها بسیار راحت و لذت بخش است. برای مثال با چند خط زیر می‌توان یک شکل موج سینوسی با فرکانس ۱۰ هرتز را تولید کرده و کشید:


 

x=0:0.01:10
(y=sin(2*pi*10*x


 

(y=plot(x,y


 

 


 

ساخت رابط‌های گرافیکی یا Graphical User Interfaces مانند دیالوگ‌هایی که در محیط‌های ویژوال مانند بیسیک و C وجود دارند، در Matlab امکان‌پذیر است. این قابلیت، ارتباط بهتری را میان برنامه‏های کاربردی نوشته‏ شده با Matlab و کاربران برقرار می‌کند . متلب که از محصولات شرکت مت‌ورکس (The MathWorks) است، برای گروه‌های مختلف مهندسان رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق، مکانیک، رایانه و... کاربرد بسیاری دارد . این برنامه در رشته برق و الکترونیک نیز کاربرد چشمگیری دارد و از آناليز يك مدار ساده ديودي تا يك طرح پردازش سيگنال يا يك طرح اينورتر پل با روش pwm را دارد.


 

 


 

 


 

از کاربرد های آن در الکترونیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:


 


  • آناليز dc
     
  • آناليز گذرا
     
  • آناليز ac‌ و تابع شبكه
     
  • آناليز فوريه
     
  • مدارهاي ديود و ترانزيستور
     
  • تقويت كننده عملياتي
     
  • و ....


 

 




 

 



:: موضوعات مرتبط: کتاب و جزوات رشته ی برق , ,
:: برچسب‌ها: matlab , مطلب , آموزش مطلب , آموزش نرم افزار مطلب ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 84
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : 24 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

 

 


 


 

ابتدا یک ترانزیستور سالم را بررسی می کنیم:
یک ترانزیستور یا مثبت (pnp) و یا منفی (npn) می باشد .
برای تشخیص تیپ ترانزیستور چندین روش وجود دارد .
تیپ بعضی از ترانزیستورهارا از روی نامگذاری می توان مشخص نمود .


 

طریقه شناسایی پایه های ترانزیستور توسط مولتی متر آنالوگ...(در ادامه مطلب بخوانيد)


 


 

 



:: موضوعات مرتبط: الکترونیک , ,
:: برچسب‌ها: طريقه تست ترانزيستور و تشخيص پايه هاي آن , تست ترانزيستور , ترانزيستور ,
:: بازدید از این مطلب : 1033
|
امتیاز مطلب : 91
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
تاریخ انتشار : 23 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی


IGBT قطعه‌اي با اهميت جهت ساخت سوئيچ استاتيك كارا در زمينهء الكترونيك قدرت مي‌باشد. تقريبا از سال 1990 به بعد، عمدهء پيشرفتها در زمينه الكترونيك قدرت براساس استفاده از IGBT بوده است . با استفاده از IGBT ابعاد مبدلها كاهش چشمگيري مي‌يابد و عمليات كنترل و سوئيچ توانهاي بالا به سهولت انجام مي‌پذيرد. هدف از اجراي اين پايان‌نامه مطالعه رفتار IGBT، ارائهء يك مدل رفتاري براي آن و بررسي عملكرد IGBTها در مدولهاي موازي و سري به منظور دستيابي به سوئيچهاي استاتيك با توانايي تحمل ولتاژ و جريان بيشتر است . در اين پايان‌نامه ابتدا خلاصه‌اي از تاريخچه و روند پيشرفت قطعات نيمه هادي قدرت و جايگاه IGBT در ميان ديگر قطعات نيمه هادي قدرت ارائه شده است . با توجه به اينكه IGBT در ميان ديگر قطعات نيمه‌هادي قدرت ارائه شده است . با توجه به اينكه IGBT تركيبي از ترانزيستورهاي MOSFET قدرت و BJT است ، رفتار و مشخصات اين دو نوع ترانزيستور مورد بحث قرار گرفته و سپس فيزيك IGBT، نحوهء كار، توانايي‌ها و محدوديتهاي آن بررسي گرديده است . بر مبناي بررسي‌هاي فوق‌الذكر يك مدل رفتاري (Macro model) براي IGBT با توجه به رفتار پايانه‌اي آن پيشنهاد شده است . اين مدل مي‌تواند در برنامه‌هاي طراحي به ياري كامپيوتر (CAD) مانند SPICE و تحليل مدارهاي سوئيچ عملي همراه با قطعات ديگر به كار گرفته شود. پارامترهاي مورد نياز اين مدل طوري تعريف شده‌اند كه طرح مدار مي‌تواند آنها را يا از طريق آزمايش و اندازه‌گيري بدست آورد و يا از برگه اطلاعات قطعه كه توسط سازندهء آن انتشار مي‌يابد، استخراج نمايد. بنابراين در ادامهء اين مبحث روشهايي براي اندازه‌گيري و استخراج پارامترهاي حالت ثابت و گذراي IGBT بيان شده است . پس از ارائه مدل براي IGBT، روشهاي موازي و سري كردن آنها منظور دستيابي به يك سوئيچ استاتيك كارا با قابليت تحمل ولتاژ و جريان بالا بررسي شده است .


اين بررسي موارد عملي و نيز تحليل كامپيوتري را شامل مي‌شود و با بكارگيري مدل پيشنهادي، تصديق متقابل نتايج اندازه‌گيري شده و شبيه‌سازي شده نشان داده شده است . نتايج حاصل در اين قسمت نشان مي‌دهد كه تطبيق خوبي بين نتايج عملي و نتايج شبيه‌سازي وجود دارد و مدل مورد تاييد و اعتماد مي‌باشد. مطالعهء اين مبحث همچنين شناخت دقيقتري از پارامترهاي IGBT و تاثير هر كدام در رفتار IGBT را، ميسر مي‌سازد.



 

 



:: موضوعات مرتبط: الکترونیک , ,
:: برچسب‌ها: IGBT ,
:: بازدید از این مطلب : 3325
|
امتیاز مطلب : 80
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : 23 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

 

در بخش‌هاي پيشين خدمات راديويي گوناگوني را بررسي كرديم، در اين بخش مي خواهيم به خدمات ديگري بپردازيم كه بيشتر كاربرد همگاني دارد ، و آن هم خدمات GMRS است. اين خدمات همساني هاي بسياري با خدمات راديويي خانوادگي دارد، ازاين رو مي كوشيم از تكرار مطالب گذشته خودداري كنيم. همچنين كوشيده ايم با بهره گيري از شيوه ي پرسش و پاسخ‌، به پرسش‌هاي احتمالي خوانندگان پاسخ بدهيم.

همان‌گونه كه مي‌دانيد، بزرگ ترين برتري ارتباطات راديويي در مقايسه با پي جو و تلفن‌هاي همراه افزايش سرعت ارتباط گيري به ميزاني چشم‌گير است. كاربا راديو‌هاي دو طرفه در مقايسه با كاربردپيچيده ي ديگر ابزار‌هاي ارتباطات بسيارآسان است. هنگامي‌ كه در برد راديويي خود ودوستان تان باشيد، مي‌توانند سريع تراز تلفن باشما تماس برقرار نمايند.

* خدماتGMRS چيست و چه نوع راديو‌هايي در اين خدمات به كار مي‌روند؟

اين خدمات در گذشته بخشي از كلاس A در خدمات عمومي باند شهري (Citizen Band) بود. ولي اكنون خدمات راديويي مستقلي براي ارتباطات شخصي و خانوادگي است.

قوانين و مقررات مربوط به اين خدمات بر اساس بخش A از بند 95 قوانين و مقررات كمسيون فدرال ارتباطات(FCC ) تنظيم شده است. تنها ازراديو‌هاي مورد پذيرش FCC مي‌توان در اين خدمات استفاده كرد. براي مثال مي‌توان از FM يا UHFدر اين خدمات استفاده كرد كه گستره ي بسامدي 450 MHz تا470 MHz را پوشش داده وداراي توان خروجي كم‌تراز 50 وات هستند.

اكثر راديو‌هاي GMRS از نوع دستي اند. با اين حساب كارايي شان از انواع ثابت بيشتر است زيرا مي‌توانند همراه كاربرد در هر كجا مورد استفاده قرار گيرند.

*چه نوع از ايستگاه‌ها مي‌توانند روي كانال‌هاي GMRS عمل كنند؟

;ازخدماتGMRS مي‌توان بين دو واحد سيار و يا بين يك واحد سيار و ايستگاه ثابت استفاده كرد. يك ايستگاه تكرار كنندهGMRS نوع مخصوصي از ايستگاه ثابت است كه سيگنال‌ها را روي بسامدي دريافت و به طور خودكار و غالباً به شكل همزمان روي بسامد ديگري ارسال مي كند.

* توان خروجي مجاز براي راديو‌هاي GMRS چه مقدار است؟

به طوركلي توان خروجي راديو‌هاي GMRS بايد كمتر از 50 وات باشد و اين مقدار براي راديو‌هاي نوع دستي به 4 تا 5 وات كاهش مي‌يابد. البته بايد توجه داشت كه در باند UHF عامل اصلي افزايش برد راديو‌يي ميزان ارتفاع آنتن فرستنده از سطح زمين است، نه توان خروجي آن.

* چرا براي استفاده از اين خدمات كسب جوازلازم است؟

ازدياد راديو‌هاي سيار VHF و UHF مسأله مهمي به شمار مي‌آيد. جواز طيف بسامد را محدوده‌ بندي مي كند. فقدان جواز و گواهينامه براي استفاده از خدمات راديويي افزايش روز افزون هرج و مرج خواهد شد. اين مجوز براي برخي از خدمات مثل GMRS لازم است ، در حاليكه خدمات خانوادگي FRS نياز به كسب مجوز ندارد.

* آيا در صورتي كه از كد‌هاي DCS و يا CTCSS استفاده كنيم باز هم مكالمات مان توسط ديگران شنيده خواهد شد؟

بله اين كد‌ها تنها مي توانند احتمال ايجاد تداخل را تا حدودي كاهش دهند.

 

 


 

 

 

 


* آيا بوسيله راديو‌هاي GMRS مي‌توان با راديو‌هاي FRS ارتباط داشت؟

بله، البته، پهنای بسامدي در راديو‌هاي GMRS بيشتر از 25 khz در راديو‌هاي FRS خانوادگي است.
* انواع ارتباطاتي كه به وسيله راديو‌هاي GMRS انجام مي‌گيرند عبارت اند از:

1- ارتباط متحرك به متحرك: اين نوع ارتباط براي راديو‌ي دستي با توان خروجي برابر 2 الي 4 وات محدوده‌اي در حدود نيم الي يك مايلي را پوشش مي‌دهد.
 ارتباط ثابت به سيار: براي ايستگاه ثابت با توان 10 وات همراه با آنتني در حدود 2 طبقه بالا‌تر از سطح زمين 5 الي 10 مايل را پوشش داد، البته زماني كه راديو‌ي متحرك تواني برابر 4 وات داشته باشد.

3- ارتباط به واسطه ي دستگاه‌‌هاي تكرار كننده :

ايستگاه تكرار كننده نوعي ايستگاه ثابت به همراه يك آنتن بلند است.

تكرار كننده GMRS اغلب عمل دريافت راروي بسامد467MHz انجام مي‌دهد و پس آن را به صورت خودكار روي بسامد 462MHz ارسال مي‌نمايد.

براي مثال: اگر دو واحد سيار در برد يك تكرار كننده در مسافت 20 مايلي خود باشند، براي ارتباط بين خود نيازي ندارند كه در برد دستگاه سيار يكديگر قرار گيرند، چرا كه ارتباط آنها توسط ايستگاه تكرار كننده تا شعاع 20 مايلي ايستگاه برقرار مي‌شوند، حتي اگر دو واحد سيار 40 مايل از يكديگر فاصله داشته باشند.

 

FRS & GMRS RADIO

 


مرجع و راهنمای بزرگ رادیو های خانوادگی و متحرک عمومی

 

 

 

 

(General Mobile Radio Services (GMRS

"سرويس متحرك عمومي"

 


* چند نكته در مورد راديو‌هاي FRS وGMRS :

1- توان خروجي ايستگاه‌هاي ثابت GMRS براي هماهنگي كامل با تكرار كننده‌ها معمولاً 50 وات در نظر گرفته مي‌شود.

2- دستگاه‌هاي GMRS معمولاً‌ در محيط‌هاي سربسته مانند ساختمان به كار مي رونديا درخودروي داراي آنتن خارجي مورداستفاده قرارمي گيرند كه در مواقع فوق بايد حتماً نصب استفاده شوند.

3- قيمت تجهيزات GMRS از FRS ‌‌بيشتر است.

4- در فواصل دور نسبت به ايستگاه مورد نظر، قدرت سيگنال دريافتي كاهش مي‌يابد و اين امر موجب تداخل با راديو‌هاي نزديك‌تر نسبت به ايستگاه مورد نظر مي گردد.

5- خدمات GMRS براي ارتباطات خانه به خانه يا ايستگاه به ايستگاه مناسب هستند.

6- مدل‌هاي گوناگون راديو‌هاي تجاري هرگز نبايد و نمي‌توان با راديو‌هاي FRS و GMRS سازگاري داشته باشند.

شروین هادی نژاد
ماهنامه دنیای مخابرات وارتباطات شماره 11






:: موضوعات مرتبط: مخابرات , ,
:: برچسب‌ها: GMRS , سرويس متحرك عمومي ,
:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 76
|
تعداد امتیازدهندگان : 22
|
مجموع امتیاز : 22
تاریخ انتشار : 25 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

 

 


 

راديوآماتور كيست؟

 


 

به موجب مقررات موجود در كشور، راديوآماتوري نوعي ارتباط راديوئي است كه به منظور خودآموزي و تبادل اطلاعات علمي و عملي وبررسي‌هاي فني ارتباطي، بين راديوآماتورهاي مجاز در دنيا، برقرار مي‌گردد و راديوآماتور كسي است كه بخاطر علاقه به فن ارتباطات راديوئي و بدون هيچ گونه نظر انتفاعي وسياسي، با دريافت پروانه راديوآماتوري از وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات نسبت به انجام آزمايشات راديوئي به‌منظور پيشبرد فن راديو و الكترونيك اقدام مي‌نمايد .

به لحاظ بكارگيري امواج راديوئي توسط راديوآماتورها، تمامي كشورها مقرراتي وضع نموده‌اند تا آماتورهاي آن كشور قبل از اقدام به ارتباط راديوئي آزمون‌هاي فني لازم را گذرانده باشند. هدف از برگزاري پيش زمينه‌هاي فني كافي براي طراحي، ساخت، نگهداري و بكارگيري تجهيزات خود را در حد بالاتر از استاندارد بدست آورده باشد تا موجب حداقل ريسك ايجاد اختلال راديوئي در ساير سرويس‌ها گردد.


همين آموزشها وآزمونهاي فني است كه راديوآماتورها را تقريباً از تمامي بكارگيرندگان واقعي طيف فركانس متمايز مي‌سازد و در نتيجه شاهد گروه كثيري از جمعيت جهان در مشاغل فعاليت‌هاي مختلف هستيم كه در كنار آن يك راديوآماتور نيز محسوب مي‌شوند، گروه‌هاي جوان دانشجويان و دانش‌آموزان، اساتيد دانشگاه‌ها، متخصصين رشته‌هاي گوناگون، سياستمداران و شاغلين حرفه‌هاي عمومي، بازنشستگان و از كارافتادگان و حتي معلولين را ميتوان در زمره راديوآماتورهاي جهان يافت.
گاهي سطح مهارت علمي و فني راديوآماتورها موجب حيرت همگان مي‌شود و از جمله ميتوان به ساخت بيش از 60 ماهواره راديوآماتوري توسط راديوآماتورهاي جهان اشاره نمود كه تعدادي از آنها هم اكنون نيز در حال سرويس‌دهي به راديوآماتورهاي جهان مي‌باشند.


راديوآماتورها از طرق گوناگوني با يكديگر ارتباط برقرار مينمايند. اين روشها عبارتند از:


گفتگوي مستقيم، استفاده از علائم مورس، امواج تلويزيوني وارسال ديتا
_ در گفتگوي مستقيم شكل كار هنگامي كه دريافت علائم راديوئي خوب باشد، مانند مكالمات تلفن است با اين تفاوت كه در هر لحظه فقط يك طرف قادر به صحبت كردن است و طرف مقابل شنونده ميباشد. تعداد بسياري از راديوآماتورها در سراسر جهان به زبان انگليسي گفتگو ميكنند ليكن البته بسياري زبانهاي ديگر نيز در اين روش بكار گرفته مي‌شوند.


_ در ارتباطات راديوئي با استفاده از علائم مورس تجهيزات مورد نياز ساده‌تر بوده و موثرترين روش در برقراري ارتباطات راديوئي در شرايط ضعيف بودن علائم راديوئي است. يكي از مزاياي بكارگيري علائم مورس اينست كه در اين روش علائم اختصاري استاندارد شده‌اي وجود دارد كه موجب ميشود حتي اگر زبان مشتركي بين دو طرفه مكالمه وجود نداشته باشد آنها بتوانند با يكديگر ارتباط برقرار نمايند.

_ ارتباط از طريق تلويزيون يعني ارسال تصاوير نيز روش ديگري است كه بعضاً مورد بهره‌برداري قرار ميگيرد توضيح اينكه ارسال تصاوير تلويزيوني معمولاً در فواصل كوتاه انجام ميشود. البته راديوآماتورها روشي ايجاد كرده‌اند كه به "جاروب آهسته تصاوير تلويزيوني" معروف است و به آنان اين توان را مي‌دهد كه تصاوير مورد نظر خود را براي فواصل دور نيز ارسال نمايند كه البته كيفيت اينگونه تصاوير ضعيف و حركت تصوير بسياركند است.

تجهيزات موجود در يك ايستگاه راديوآماتوري و نحوه برقراري ارتباط

ايستگاه‌هاي راديوآماتوري شامل مجموعهاي ثابت يا متحركي هستند از يك يا چند دستگاه فرستنده و گيرنده و اداوات جانبي مربوط به آن كه پس از صدور پروانه مربوطه با مسئوليت يك راديوآماتور تاسيس مي‌گردند و بمنظور آزمايش و كسب تجربه و برقراري ارتباط با ساير راديوآماتورهاي مجاز مورد استفاده قرارمي‌گيرند.
آنتن‌ها در انواع و اقسام آن، دستگاه‌هاي اندازه‌گيري فركانس‌هاي راديوئي و قدرت تشعشع آنتن، منابع تغذيه الكتريكي، ميكروفون، كليد مورس و گاهي اوقات رايانه را ميتوان بعنوان بخشي از اداوات جانبي يك دستگاه راديوآماتوري قلمداد كرد.



بخش عمده و گاهي تمامي تجهيزات موجود در يك ايستگاه راديوآماتوري توسط راديوآماتورها تهيه ميشود و همين امر موجب ميگردد كه طرحهاي جديد و روشهاي متنوعي توسط اينگونه افراد ابداع و اختراع شود كه بنوبه خود بهبود تكنيك‌هاي فني و ايجاد فنآوري‌هاي جديدي را به دنبال دارد.


هر ايستگاه راديوآماتوري داراي يك علامت خطاب يا Call sign ميباشد كه توسط سازمانهاي مسئول در هر كشور به ايستگاه مربوطه تخصيص مي‌يابد. Call sign تركيبي از حروف و اعداد است و پبشوند آن بيانگر كشور متبوع ايستگاه ميباشد از اين معرف براي شناسايي
ايستگاه‌هاي راديوآماتوري و تعيين كشور آنها استفاده مي‌گردد و راديوآماتور موظف است قبل و بعد از برقراري هر ارتباط راديوآماتوري آنرا اعلام نمايد.

معرف‌هاي ايستگاه‌هاي راديوئي به ايران، با پيشنوندهاي EP و EQ آغاز مي‌گردد. به عنوان مثال معرف ايستگاه راديوآماتوري وزارت پست و تلگراف و تلفن درتهران EP3PTT مي‌باشد و هيمن معرف براي ايستگاه مستق در شهر شيراز EP4PTT تعيين شده است.

ضوابط و قوانين ملي دريافت پروانه

راديوآماتور براي برقراري ارتباط راديوئي به تاسيس ايستگاه راديوئي اقدام مي‌نمايد و ايستگاه راديوآماتوري عبارت از مجموعه ثابت و متحركي است كه از يك يا چند دستگاه فرستنده و گيرنده فراهم شده و پس از صدور پروانه تاسيس ايستگاه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

علاوه بر پروانه تاسيس ايستگاه، راديوآماتوري نسبت به دريافت گواهينامه راديوآماتوري نيز اقدام مي‌نمايد و اين گواهينامه، اجازه نامه‌ايست كه از طرف وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات به اشخاص حقيقي براي اشتغال به كارهاي راديوآماتوري داده مي‌شود.

پس از دريافت گواهينامه راديوآماتوري و پروانه تاسيس ايستگاه راديوآماتوري با دريافت خطاب (Call Sign) مجاز به تاسيس ايستگاه و بهره‌برداري از دستگاه‌هاي فرستنده و گيرنده كه خود آنها را ساخته يا خريداري نموده است، مي‌شود.

لازم به ذكر است علامت خطاب يا Call Sign مشخصه‌اي است كه قبل و در انتهاي برقراري ارتباط راديوآماتوري و به منظور معرفي ايستگاه اعلام مي‌شود.

پروانه راديوآماتوري درجه سه به كساني داده ميشود كه:



1.داراي 16 سال تمام سن باشند.
2.در آزمون‌هاي كتبي مربوطه قبول شوند.
3.صلاحيت اخلاقي و سياسي آنان مورد تاييد قرار گيرد.


دارندگان اين پروانه مي‌توانند در باندهاي آماتوري 7، 14، 21، 28 مگاهرتز و VHF ار فرستنده تلگرافي با حداكثر قدرت متوسط 30 وات استفاده نمايند.

براي دريافت پروانه راديوآماتوري درجه 2، راديوآماتور بايستي حداقل 6 ماه با پروانه مبتدي درجه 3 كاركرده باشد و از عهده امتحانات مربوطه نيز برآيد. دارندگان آن مي‌توانند در كليه باندهاي آماتوري از فرستنده‌هايي با حداكثر قدرت 100 وات استفاده نمايند.

پروانه راديوآماتوري پيشرفته درجه 1، به كساني داده ميشود كه علاوه بر دارا بودن شرايط دارندگان پروانه راديوآماتوري درجه 2، بتوانند از عهده امتحانات تكميلي برآيند و مجاز به مخابره تلفني و تلگرافي تله تايپ و ارسال تصوير SSTY در باندهاي HF، حداكثر با قدرت 200 وات و VHFبا حداكثر قدرت 50 وات و UHF با حداكثر قدرت 30 وات مي‌باشند كه در شرايط خاص قدرتهاي مذكور به تشخيص مديريت فركانس و روابط بين‌الملل تا 400 وات قابل
افزايش است.

منبع : سایت بیسیم

 

 



:: موضوعات مرتبط: مخابرات , ,
:: برچسب‌ها: رادیو آماتور کیست ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 71
|
تعداد امتیازدهندگان : 22
|
مجموع امتیاز : 22
تاریخ انتشار : 24 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی


 

 

 

تلفن همراه

 

امروزه ميليون‌ها نفر در سراسر جهان از تلفن‌هاي سلولي (همراه) استفاده مي‌كنند . در واقع تلفن‌‌هاي همراه نوع پيشرفته راديو تلفن‌هاي دهه 1880 هستند كه در آن زمان روي خودروها نصب و استفاده مي‌شد . اين سامانه داراي يك يا چند دكل آنتن مركزي براي هر شهر بود وهر دكل مي‌توانست تا 25 كانال ارتباطي را تا شعاع 40 الي 50 مايل پوشش دهد . اما به علت محدوديت كانال‌هاي ارتباطي امكان مشترك شدن براي همه وجود نداشت. تلفن همراه سامانه اي سلولي است زيرا مناطق تحت پوشش آن به سلول‌هاي تقريباً 6 گوش تقسيم بندي مي شود. بدين ترتيب كل فضاي مورد نظر تحت پوشش سلول‌هاي مختلف قرار مي‌گيرند . در مركز هر سلول يك دكل آنتن به نام (BTS) نصب مي‌شود و بر حسب ظرفيت هر سلول تعداد مشتركان تغييرمي كند.معمولاً هر سلول آ‌نالوگ قادر است تا 56 كانال راديويي را پشتيباني كند به عبارت ديگر هر سلول مي‌تواند همزمان مكالمه‌ي 56 نفر با تلفن همراه را در محدوده‌ي تحت پوشش خود اداره نمايد . اما اين ظرفيت در روش‌هاي ارتباطي ديجيتالي امروزه افزايش يافته است . براي مثال درسامانه ي ديجيتالي TDMA مي توان تا سه برابر ظرفيت آنالوگ يعني تقريباً 168 كانال را پوشش داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

تلفن همراه يك سامانه ي كم توان راديويي است . اكثر تلفن هاي همراه داراي دو سطح توان خروجي 0.6 وات و 0.3 وات هستند. به همين ترتيب ايستگاه‌هاي مبناي هر سلول نيز با توان كم كار مي‌كنند. عملكرد با توان كم داراي دو مزيت است:

1-تبادل سيگنال‌ در محدوده‌ي هر سلول بين ايستگاه و گوشي با آنتن همان سلول انجام مي‌پذيرد و سيگنال‌ها از حيطه‌ي سلول فراتر نرفته بنابر اين هر گوشي فقط با يك دكل آنتن ارتباط برقرار مي‌سازد و از اين جهت كانال‌هاي BTS‌هاي ديگر براي يك نفر اشغال نخواهد شد.

2- مصرف انرژي باتري گوشي تلفن بهينه و نسبتاً كم مي‌شود.

شبكه‌ي سلولي همچنان كه گفته شد نيازمند نصب دكل‌هاي زيادي است. يعني يك شهر بزرگ ممكن است داراي هزاران دكل جهت پوشش سرتاسري باشد و هزينه‌ي سنگيني را در بر دارد، ولي از جهتي كه امكان استفاده از اين سامانه براي تعداد زيادي از مردم را فراهم مي‌آورد هزينه‌ي لازم به مرور جبران خواهد شد.

 

 


جابجايي سلولي

هر تلفن يك كد شناسه‌ي مختص خود دارد. اين كد‌ها جهت شناسايي مالك تلفن و شركت خدمات دهنده است. هنگامي‌كه گوشي روشن مي‌شود، منتظر دريافت سيگنال‌ از يك كانال كنترل مي‌ماند. اين كانال يك كانال ارتباطي مخصوص جهت ارتباط گوشي و نزديك‌ترين ايستگاه BTS است. اگر تلفن به هر دليلي نتواند چنين سيگنالي را دريافت و شناسايي نمايد، پيغام خارج از محدوده « No Service» خواهد داد. در صورت دريافت اين سيگنال گوشي آماده‌ي برقراري ارتباط مي‌شود. كاربر چه در حال صحبت و چه در حال آماده باش حركت و جابجايي داشته باشد، ممكن است از حيطه‌ي يك سلول خارج و وارد محدوده‌ي سلول ديگر شويد. سامانه‌هاي سلولي مي توانند بدون قطع ارتباط تلفني، آن را از سلولي به سلول ديگر هدايت نمايد.

سامانه ‌هاي آنالوگ اوليه در سال 1983 با عنوان (سامانه پيشرفته تلفن متحرك) Amps مجوز ايجاد خود را از كميسيون فدرال ارتباطات آمريكا دريافت نموده و با بسامد 824 الي 894 مگاهرتز آغاز به كار كردند. اين تلفن‌ها داراي 832 كانال به صورت جفت بودند، 790 كانال براي انتقال صوت و 42 كانال جهت تبادل داده، در واقع هر جفت بسامد (يكي جهت ارسال و ديگري جهت دريافت) در اين سامانه ‌ها تشكيل يك كانال ارتباطي را مي‌دادند كه پهناي باند هر كانال نيز برابر 30 كيلوهرتز تعيين شده بود.

 

 


نسل جديد

تلفن‌‌هاي سلولي ديجيتالي مشابه نوع آنالوگ اما متفاوت از آن كار مي‌كنند و قادر به ايجاد كانال‌هاي ارتباطي بيشتر و با كيفيت مطلوب‌تري هستند. اين سامانه ‌ها اطلاعات مورد تبادل را به صورت 0 و 1 و فشرده شده ارسال و دريافت ميكنند به اين دليل حجم سيگنال اشغالي در شبكه‌ي ديجيتالي توسط هر گوشي برابر 1/3 تا 1/10 سامانه آنالوگ است.

فناوري دسترسي سلولي

سه نوع روش معمول جهت انتقال اطلاعات توسط شبكه‌هاي تلفن سلولي عبارتنداز:

- دسترسي چند‌گانه‌ي تقسيم بسامدي (FDMA): كه هر تماس را برروي يك بسامد مجزا قرار مي‌دهد.

- دسترسي چندگانه‌ي تقسيم زماني (TDMA): هر تماس را به بخشي از يك زمان روي يك بسامد واگذار مي‌كند.

- دسترسي چندگانه‌ي تقسيم كدي (CDMA): كه به هر تماس يك كد منحصر اختصاص داده و به كل طيف پخش مي‌كند. در قسمت اول هر يك از اين سه روش عبارت «دسترسي چندگانه» را مي‌بينيم، اين بدين مفهوم است كه هر سلول امكان برقراري ارتباط بيش از يك نفر را در يك زمان فراهم مي‌آورد.

1- FDMA: در اين روش كل طيف بسامد به چندين كانال تقسيم مي‌شود، اين روش اكثراً جهت سامانه‌هاي آنالوگ به كار مي رود ولي قابليت طراحي به صورت ديجيتال را نيز دارد، اما جهت سامانه ‌هاي ديجيتالي كارآيي موثر نخواهد داشت.

2- TDMA: از يك پهناي باند نازك 30khz كيلوهرتز و به طول 6.7 ميلي‌ثانيه جهت تقسيم زمان به سه بخش استفاده مي‌كند. هر مكالمه 1/3 حجم زماني معمول را در اين حالت اشغال نموده و موجب فشرده‌سازي و افزايش بهره‌وري مي‌گردد و باعث افزايش تعداد كانال‌هاي هر سلول خواهد شد. اين سامانه در باند‌هاي 900 و 1800 مگاهرتز در اروپا و آسيا و نيز 1900 مگاهرتز در آمريكا مورد استفاده قرار دارد. متأسفانه باند 1900 GSM)) كه در آمريكا كاربرد دارد با سامانه ‌هاي جهاني همساز نيست.

3- CDMA: يك تفاوت كلي با سامانه TDMA دارد. در اين روش بعد از تبديل سيگنال‌ها به ديجيتال آن‌ها را بر روي كل پهناي باند موجود انتشار مي‌دهند و همچنين به هر تماس و سيگنال‌ يك كد منحصر به فرد اختصاص مي‌دهند. در اين حالت گيرنده‌ نيز جهت بازيابي اطلاعات از كد مشابه مختص هر تلفن استفاده مي‌نمايد. بازده‌ي اين سامانه 8 الي 10 برابر سامانه ‌هاي آنالوگ (AMPS) است و ظرفيت را به ميزان چشم‌گيري افزايش خواهد داد.

مختل كننده‌ي تلفن همراه

وسيله‌اي است كه با ارسال سيگنال‌هاي همسان با بسامد كار تلفن و با ايجاد تناوب‌هاي نامنظم، با تواني بيشتر از يك تلفن سلولي، مانع ارتباط بين گوشي و BTS سلول خواهد شد و ايجاد ارتباط و مكالمه را غير ممكن مي‌سازد.

اين وسيله غالباً در مواردي كه استفاده از تلفن همراه مخاطرات امنيتي در بردارد به كار مي‌رود، مثلاً در مكان‌هايي مانند مراكز نظامي ، تالارهاي همايش و جلسات مهم از نظر حفظ امنيت، اين وسايل مي‌توانند ثابت و يا قابل حمل باشند.

 

 

 

 

 

مختل كننده‌ي تلفن همراه

وسيله‌اي است كه با ارسال سيگنال‌هاي همسان با بسامد كار تلفن و با ايجاد تناوب‌هاي نامنظم، با تواني بيشتر از يك تلفن سلولي، مانع ارتباط بين گوشي و BTS سلول خواهد شد و ايجاد ارتباط و مكالمه را غير ممكن مي‌سازد.

اين وسيله غالباً در مواردي كه استفاده از تلفن همراه مخاطرات امنيتي در بردارد به كار مي‌رود، مثلاً در مكان‌هايي مانند مراكز نظامي ، تالارهاي همايش و جلسات مهم از نظر حفظ امنيت، اين وسايل مي‌توانند ثابت و يا قابل حمل باشند.

تقويت كننده تلفن همراه

اين دستگاه وسيله‌اي است كه قادر است سيگنال‌هاي بسامدي مربوط به تلفن همراه را كه از طرف سلول (BTS) پخش مي‌شود، حتي اگر بسيار ضعيف باشند، به‌ طوري‌كه گوشي تلفن قادر به تشخيص و دريافت آن‌ها نباشد، دريافت نموده و پس از تقويت دوباره ارسال نمايد، اين وسايل تقريباً شبيه تكرار كننده‌ها‌ي راديويي عمل مي‌كنند. تقويت كننده‌ها معمولاً در نقاطي كه سيگنال‌ها بسيار ضعيف اند (نقاط كور) مورد استفاده قرار مي‌گيرند. همچنين مي‌توان از آن‌ها جهت انتقال گستره‌ي سيگنال مثلاً انتقال سيگنال‌ تا چندين طبقه زيرزمين ساختمان كه در حالت عادي امكان پذير نيست و يا مسير‌هاي مترو زيرزمين استفاده نمود.

 

شروین هادی نژاد

ماهنامه دنیای مخابرات وارتباطات شماره 15

 






 

 



:: موضوعات مرتبط: مخابرات , ,
:: برچسب‌ها: تلفن همراه , تلفن همراه چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 68
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : 24 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

 


مختل كننده‌ي(1) تلفن‌هاي همراه

تلفن‌هاي همراه امروزه در هر جاي جهان يافت مي‌شوند، تنها در ايالات متحده تا ماه ژوئن سال 2004 تعداد كاربران تلفن‌هاي همراه و اينترنت همراه 169 ميليون نفر برآورده شده است.

اين تجهيزات كاربران را قادر مي‌سازند تا در هر زمان و مكان تماس تلفني را برقرار و يا دريافت كنند، ولي متاسفانه امروزه، معضل بزرگ، استفاده كاربران از تلفن‌هاي همراه در مكان‌هايي مانند، بيمارستان‌ها،‌ بانك‌ها، كليسا‌ها، تالارهاي سينما- تاتر و موسيقي است، چرا كه كاربران نمي‌دانند كه در چه زمان‌ها و مكان‌هايي مي‌بايست گوشي خود را خاموش كنند . تلفن‌هاي همراه اساسا نوعي راديوي دو طرفه دستي هستند و طبعا هر سيگنال راديويي قابل گسيختگي و اختلال است.


مباني اختلال

ايجاد اختلال در تلفن همراه درست همانند اختلال در سايرانواع سامانه‌هاي ارتباط راديويي است. تلفن‌هاي همراه ارتباط را به وسيله آنتن‌هاي مستقردر سلول‌هاو گوشي برقرار مي‌سازند. سلول‌ها، منطقه تحت پوشش شبكه تلفن همراه را به چندين قسمت كوچك تقسيم مي‌كنند. هنگامي كه كاربر در حال رانندگي و يا حركت است، سيگنال تلفن همراه وي از سلولي به سلول ديگر دست به دست و منتقل مي‌گردد، اين ويژگي موجب پايداري تماس و عدم قطع ارتباط در هنگام حركت مي‌شود. دستگاه‌هاي مختل كنندهتلفن همراه با ارسال بسامدي همانند بسامد‌هاي تلفن همراه و يكسان با آن‌ها موجب قطع ارتباط سيگنال ميان گوشي تلفن و سلول BTS مي‌شوند. قدرت سيگنال دستگاه‌هاي مختل كننده همواره بر تلفن‌هاي همراه غالب مي‌گردد، چرا كه اين تجهيزات با ارسال سيگنال‌هاي مخرب بر روي بسامد‌هايي مشابه بسامد‌هاي تلفن همراه اما با تواني بيشتر از آن‌ها موجب اختلال و لغو اثر سيگنال اصلي مي‌گردند. از طرف ديگر، تلفن‌هاي همراه دستگاه‌هايي هستند كه ارتباطي تمام دو طرفه را برقرار مي‌سازند،‌ بدين معني كه آن‌ها از دو بسامد يكي براي ارسال ( صحبت كردن ) و ديگري براي دريافت ( شنيدن ) به صورت همزمان، بهره مي‌برند. برخي از مختل كننده‌ها تنها يكي از بسامد‌ها را سد مي‌كند، اما تاثير نهايي قطع هر دو سيگنال است، چرا كه در اين حالت تلفن به كاربر پيغام خارج از سرويس را نشان مي‌دهد، زيرا تنها يكي از بسامد‌ها را دريافت مي‌كند. همچنين برخي از تجهيزات ساد مختل كننده، تنها يك نوع ( باند بسامدي ) از سيگنال‌ها را مختل مي‌نمايند، اما انواع پيشرفته تر قادرند تا، چندين نوع سيگنال ( باند‌هاي مختلف ) را در يك زمان مختل و قطع نمايند، چرا كه برخي از انواع گوشي‌ها كه به دو باندي و سه باندي مشهورند، در صورت قطع سيگنال دريافتي در يكي از باند‌ها، به صورت خودكار جهت برقراري ارتباط بر روي باند‌هاي ديگر فعال شده و شروع به جستجو مي‌نمايند كه انواع پيشرفتۀ مختل كننده‌ها قادر به مقابله با اين تجهيزات نيز خواهند بود. تمام آن چه كه براي مختل كردن ارتباط تلفن همراه نياز است، عبارت است از دستگاهي كه سيگنال‌هاي مورد نظر را با تواني مناسب منتشر نمايد. اگر چه شبكه‌هاي مختلف تلفن همراه از بسامد‌هاي متفاوتي بهره مي‌برند اما تمامي آن‌ها از سيگنال‌هاي راديويي استفاده مي‌كنند كه قابل مختل شدن هستند. سامانۀ متداولGSM در باند‌هاي 900 مگاهرتز و 1800 مگاهرتز در اروپا و آسيا و همچنين باند 1900 مگاهرتز در آمريكا عمل مي‌كند. مختل كننده‌ها در برابر هر يك از باند‌هاي فوق و سامانه‌هايي چون GSM، CDMA، IDEN و........ موثر واقع مي‌گردند. از سامانه‌هاي تلفن همراه آنالوگ قديمي تا جديد ديجيتالي، همگي به وسيله اين تجهيزات اخلال پذيرند.



برد موثر

برد مفيد سيگنال‌هاي دستگاه مختل كننده بيشتر تابع توان خروجي دستگاه و محيط استفاده از آن است، مختل كننده‌هاي كم توان و قابل حمل،‌ قادرند تا محيطي به شعاع 10 متر تا يك كيلومتري خود را پوشش دهند، اما مدل‌هايي با توان بالاتر كه به صورت ثابت و نصب شده استفاده مي‌شوند فضايي تا شعاع 8 كيلومتر را نيز پوشش مي‌دهند.

ساختار يك مختل كننده

اغلب اين تجهيزات بسيار ساده و ابتدايي هستند، به طوري كه همگي داراي كليد روشن و خاموش و چراغ نمايشگري براي نشان دادن روشن بودن دستگاه هستند. تجهيزات پيشرفته تر آن‌ها،‌ شامل دستگاه‌هايي است كه به طور خودكار بر روي باند‌هاي بسامدي مختلف تلفن همراه فعاليت مي‌كنند. يك مختل كننده اغلب از اجزاء زير تشكيل يافته است:



مدار الكترونيكي: مركب است از اجزاء اصلي الكترونيكي مختل كننده.

كنترل كننده نوسانات ولتاژ: سيگنال‌هاي راديويي را براي تداخل با سيگنال‌هاي تلفن همراه توليد مي‌نمايد.

مدار كنترل: براي كنترل سيگنال‌هاي توليد شده توسط نوسان ساز.

ايجاد كننده نويز: توليد كننده سيگنال‌هاي خروجي در محدوده بسامد‌هاي شبكه تلفن همراه (بخشي از مدار كنترل است).

تقويت كننده سيگنال: توان بسامد‌هاي راديويي خروجي سامانه را به منظور بالا بردن سطح اختلال در سيگنال‌هاي اصلي تقويت مي‌نمايد.

آنتن: هر دستگاه مختل كننده داراي يك آنتن براي ارسال سيگنال است، تجهيزات قوي تر براي ارسال كردن سيگنال‌ها تا فواصل دورتر داراي آنتن خارجي و بزرگتري هستند.


كاربرد‌هاي مختلف

اين تجهيزات كه به منظور قطع ارتباط و تماس‌هاي تلفني با خارج از محدوده به كار مي‌روند، اغلب توسط نيروهاي امنيتي و مكان‌هاي حفاظت شده حساس كه خطر سرقت اشياء و يا اطلاعات و يا حملات تروريستي در آن‌ها بيشتر احساس مي‌شود به كار گرفته مي‌شوند. براي مثال در جلساتي كه شخصيت‌هاي مهم سياسي حضور دارند براي خنثي نمودن حملات احتمالي و افزايش ضريب امنيت از چنين تجهيزاتي استفاده مي‌گردد. همچنين اين تجهيزات مي‌توانند در مكان‌هايي كه بر قراري مكالمات با تلفن همراه خطرناك هستند، همچون انبارهاي مواد شيميايي حساس و منفجره و يا بيمارستان‌ها، به كار برده مي‌شوند.

معيار قانوني

در ايالات متحده، انگلستان،‌ استراليا و بسياري كشورهاي ديگر، ايجاد اختلال و سد كردن خدمات تلفن‌هاي همراه بر خلاف قانون است و سازندگان، واردكنندگان و فروشندگان اين گونه وسائل، از طرف قانون منع شده اند. دلايلي نيز براي توجيه آن وجود دارد كه از جمله آن‌ها اين است كه، خريد و استفاده از دستگاه‌هاي مختل كننده تلفن همراه از آن رو كه اين تجهيزات بر روي بسامد‌هايي كه شركت‌هاي تلفن همراه قبلا حق امتياز و مجوز ارائه خدمات خود را به صورت قانوني بر روي آن اخذ نموده اند،‌ سيگنال ارسال مي‌كنند،‌ در حقيقت نوعي دزدي و سرقت حقوق ديگران است. دليل ديگر اين كه، مختل شدن تلفن همراه مي‌تواند خطر آفرين و مضر باشد،‌ زيرا اين تجهيزات، تمامي تماس‌ها را بي ثمر و قطع مي‌نمايند، حال آن كه ممكن است شخصي نياز به ارتباط اضطراري و فوري مثل تماس با فوريت‌ها يا پليس داشته باشد.

در آمريكا FCC مسئوليت اجراي قوانين مربوط به اختلال تلفن‌هاي همراه را بر عهده دارد. در اين كشور متخلفان براي بار اول استفاده از اين تجهيزات جريمه نقدي برابر 11 هزار دلار خواهند شدو دستگاه آن‌ها نيز توقيف مي‌گردد.

بر خلاف موارد گفته شده،‌ برخي از كشور‌ها نيز، بعضا اجازه استفاده از مختل كننده‌ها را به سازمان‌هاي دولتي و تجاري يا نظامي خود مي‌دهند. براي مثال دولت فرانسه در ماه دسامبر 2004 به يكي از تالار‌هاي سينما تاتر اين كشور اجازه داد تا به شرط فراهم آوردن امكان بر قراري تماس با شماره‌هاي اضطراري، داخل سالن را تحت پوشش دستگاه‌هاي مختل كننده قرار بدهد. همچنين هندوستان نيز اين تجهيزات را در مجلس ملي و زندان‌هاي اين كشور نصب نموده است. به تازگي دانشگاه‌هاي ايتاليا نيز جهت جلوگيري از تقلب دانشجويان در امتحانات، ار اين وسائل بهره گرفته اند، زيرا تا پيش از آن، دانشجويان به وسيله تلفن‌هاي دوربين دار خود تصاويري از پاسخ آزمون را ضبط كرده و آن‌ها را براي همكلاسي خود ارسال مي‌نمودند.
بهبود عملكرد

هم اكنون شركت‌هاي سازنده مشغول بررسي براي ساخت تجهيزاتي هستند كه كارآيي بيشتري خواهند داشت. اين تجهيزات قادرند تا تماس‌هاي دريافتي تلفن‌هاي تحت پوشش خود را به سوي صندوق پست صوتي مشتركان هدايت نموده و تنها تماس‌هاي خروجي را مختل نمايند.
هشدار دهنده تلفن همراه

اين تجهيزات معمولا در مكان‌هايي كه احتمال ايجاد تداخل سيگنال‌هاي تلفن همراه و تجهيزات حساس الكترونيكي، همانند وسائل پزشكي بيمارستان‌ها و يا بانك‌ها، وجود دارد،‌ جستجو مي‌نمايند و به محض يافتن سيگنال يك تلفن همراه پيغامي را براي آن ارسال مي‌كنند و از صاحب تلفن مي‌خواهند تا گوشي خود را خاموش نمايد.

1.Cell-phone Jammer


 

 



 

 



:: موضوعات مرتبط: مخابرات , ,
:: برچسب‌ها: تلفن , تلفن همراه , مختل کننده ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 68
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : 23 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی


شما ومیلیون ها نفر دیگر در سراسر جهان هر روز از اینترنت جهت برقرای ارتباط با دیگران استفاده می کنید. خرید، سرگرمی، کنترل وضعیت آب و هوا و کارهایی از این قبیل. حتما درباره دریافت نامه های الکترونیکی و یا اخبار بوسیله رایانه های جیبی و یا تلفن های همراه مطالبی را شنیده اید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با پروتکلی به نام WAP یا Wireless Application Protocol آشنا کنیم.

 

 

یکی از مهمترین علل پیدایش اینترنت بی سیم در چند سال اخیر، استفاده اکثر مردم از گوشی هایی است که قابلیت های بالایی دارند. توسعه شبکه های سلولی دیجیتال و خدمات ارتباطی شخصی زمینه ایجاد چنین خدمتی را فراهم نموده است به طوریکه هم اکنون در حدود 60 میلیون تلفن همراه در حال فعالیت در شبکه های اینترنت بی سیم در سراسر دنیا برآورد می شود.

 

 

 

 

 

در سال 1997 شرکت های موتورولا، نوکیا، اریکسون و شرکت فون دات کام، جهت ایجاد پروتکل WAP گرد هم آمدند چراکه به اعتقاد آنها، ارائه یک استاندارد جهانی در این رابطه، عامل مهمی جهت پیشرفت در بازار های جهانی محسوب می شود. از آن زمان تا کنون بیش از 350 شرکت دیگر نیز به این گروه پیوسته اند.

ایجاد یک وب سایت که بتواند توسط تجهیزات اینترنت همراه قابل دستیابی باشد، در مراحل اولیه کار، خود چالش مهمی تلقی می شد چراکه تنها تعداد اندکی از میلیون ها وب سایت موجود در اینترنت، چنین قابلیتی را دارا بودند.

جالب آنکه پروتکل WAP با هدف دستیابی به خدمات زیر ارائه شده بود:

• خدمات پیام کوتاه (SMS)

• خدمات داده سوئیچ مداری با سرعت بالا(CSD)

• خدمات داده بسته ای (GPRS)



پروتکل WAP از زبان Wireless Markup Language که قابلیت نمایش Handheld Device Markup Language را نیز دارا می باشد بهره می برد.

 

 

به طور کلی سه دلیل اصلی را می توان به عنوان مبنای استفاده از اینترنت در شبکه های بدون سیم ذکر کرد که عبارتند از: سرعت انتقال داده ها، سهولت کاربری و نیز مسیر یابی. مدلهای اولیه تلفن های همراه مجهز به WAP ویا PDA های مجهز به این سیستم نرخ تبادل داده ای برابر با Kbp14.4 و یا کمتر داشتند که این مقدار در مقایسه با مودم های دایل آپ و یا سیستم DSL خیلی کمتر بود. امروزه اکثر سایت های اینترنتی از قدرت گرافیکی و حجم بالایی برخوردارند و بارگذاری آنها با چنین سرعت اندکی یکی از مشکلات اصلی این سرویس ها محسوب می شد. به علاوه آنکه کوچک بودن صفحات نمایشگر تلفن های سلولی و یا PDA ها چالش دیگر پیش روی این مسیر بود چرا که اکثر صفحات اینترنتی برای وضوح نمایشی برابر 640 در 480 پیکسل طراحی می شدند، ولی صفحات نمایشگر تجهیزات همراه در حدود 150 در 150 پیکسل بیشتر نبود.

مشکل دیگر، مسئله مرور و مسیر یابی از میان لینک ها و حرکت در میان صفحات مختلف بود. شما از پشت رایانه رومیزی خود براحتی می توانید به کمک ماوس و صفحه کلید، در میان اجزا و لینک های مختلف یک صفحه اینترنتی، حرکت کنید و به مقصود خود برسید ولی از طریق تلفن های همراه و یا PDA ها، محدودیت های بیشتری خواهید داشت. در حقیقت سیستم WAP با هدف بر طرف کردن این محدودیت ها و ایجاد استانداردی برای سهولت کار با اینترنت از طریق تجهیزات سیار وارد عرصه شد. در این بخش با هم آنچه را که به هنگام مرور یک پایگاه اینترنتی توسط تجهیزات مجهز به وپ اتفاق می افتد را مرور می کنیم.

کاربر دستگاه خود را روشن و برنامه مرورگر آن را فعال می کند

دستگاه در این زمان یک سیگنال رادیویی را جهت درخواست خدمات مورد نیاز به مرکز خدمات دهنده ارسال می کند

سپس ارتباط با مرکز خدمات برقرار می گردد

کاربر به نشانی پایگاه اینترنتی مورد نظر خود مراجعه می کند

در این زمان یک درخواست از طریق دروازه خدمات دهنده WAP به مرکز کنترل ارسال خواهد شد

دروازه خدمات دهنده، نشانی مورد نظر را از طریق پروتکل HTTP می یابد

دروازه خدمات دهنده، اطلاعاتی را که در قالب HTTP دریافت نموده است به حالت WML تغییر می دهد

اطلاعات با فرمت WMLبرای دستگاه کاربر ارسال می شود

و در نهایت کاربر قادر خواهد بود تا وب سایت مورد نظر خود را در حالت وپ از طریق تجهیزات سیار مرور نماید

جهت دستیابی به این فرآیند، وب سایت های اینترنتی، باید نسخه مخصوصی از سایت خود را به شکل تمام متن و یا کم گرافیک علاوه بر نسخه رایج تهیه نمایند. این داده ها، در قالب HTTPاز طریق خدمات دهنده وب به دروازه های سیستم WAP ارسال می شوند. این سیستم شامل مبدل WAP ، ترکیب کننده اسکریپت ها و تطبیق دهنده پروتکل به منظور تبدیل HTTP به WML است. پس از آن، دروازه، اطلاعات تبدیل شده به WAP را برای تجهیزات کاربر می فرستد.

پروتکل WAP متشکل از مراحل و قسمت های مختلفی است که به اختصار آنها را مرور خواهیم کرد:

WAE- که ارتباط میان اجزاء بدون سیم را برقرار نگه می دارد. این قسمت شامل اسکریپت های WML نیز هستند.

WSP- وظیفه برقراری و یا قطع ارتباط میان تجهزات بدون سیم را بر عهده دارد.

WTP- بخشی است که مدیریت ترافیک انتقال داده ها را به عهده دارد.

WTLS- که وظیفه برقراری و حفظ امنیت دسترسی به شبکه و داده های در حال تبادل در سیستم را بر عهده دارد.

WDP- که نقش پروتکل رابط میان شبکه حامل را بازی می کند.

Network carriers- که اغلب به نام bearers معروف است رابط و فراهم آورنده ارتباط میان سیستم های بدون سیم و سطوح سیستم WAP است.

به نظر می رسد که اینترنت بدون سیم از طریق WAP هنوز راه زیادی تا یکسان شدن با دسترسی معمولی به اینترنت از طریق رایانه ها در پیش دارد. اما تردیدی نیست که سرعت پیشرفت فن آوری ها بزودی همه این مشکلات را برطرف خواهد نمود.

 

 

 

 

 

منبع : سایت بیسیم

 

 

 

 





 

 



:: موضوعات مرتبط: مخابرات , ,
:: برچسب‌ها: wap ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 71
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : 24 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

 


 

 
از طریق این لینک می تونید جزوه های دوره آزاد MIT رو از سایتش دانلود کنید.

به امتحانش می ارزه!

MIT OpenCourse


 




 

 



:: موضوعات مرتبط: کتاب و جزوات رشته ی برق , ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 68
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : 24 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

در این قسمت قصد دارم شما را با نحوه ی تهیه ی فیبر مدار چاپی به روشی ساده و پر کاربرد آشنا کنم.استفاده از این روش میتواند به شما کمک کند تا زمان کمتری را صرف طراحی مدار و انتقال آن بر روی فیبر کنید و همچنین دقت این روش بسیار بیشتر از طراحی با ماژیک ضد آب و یا لتراست است.
برای انجام این کار به وسایل زیر نیاز دارید:

پرینتر لیزری
کاغذ گلاسه ی مناسب
فیبر مسی مدار چاپی
اتو
برخلاف پرینترهای جوهر افشان که در آن به جای تونر از جوهر مایع استفاده میشود در پرینترهای لیزری تونر هنگام عمل چاب از کارتریچ خارج میشود و به صورت یودر بر روی صفحه ی کاغذ منتقل میشود. برای آنکه تصویر یا متنی را به وسیله ی یرینترهای لیزری چاب کنیم تونر که شامل یلاستیک است بر اثر حرارت ذوب میشود و بر روی کاغذ باقی میماند.به دلیل سخت بودن فیبر های مسی نمیتوانیم به صورت مستقیم از پرینتر برای ایجاد خط ها و سایر علائم بر روی فیبر مدار چایی استفاده کنیم ,بنابراین باید به صورت غیر مستقیم تونر را از پرینتر بر روی فیبر مسی انتقال دهیم.یک راه ساده آن است که ابتدا بر روی کاغذی که تونر به نرمی بر روی آن مینشیند مدار را با دقت 400 dpi یرینت بگیریم و بعد با دادن حرارت به آن به وسیله ی اتو تونر را برای بار دوم مذاب کنیم و بر روی فیبر مسی انتقال دهیم. این عمل دقیقا شبیه به انتقال تصاویر بر روی T-Shirt با اتو میباشد. نوع کاغذ استفاده شده بسیار مهم است و حتما باید از نوع گلاسه باشد تا تونر را به خود جذب نکند و با اعمال حرارت به راحتی از سطح کاغذ جدا شود و بر روی فیبر مسی منتقل شود.سطح فیبر مسی قبل از انتقال تصویر مدار باید به وسیله ی آب گرم و مایع ظرفشویی و پودر لباسشویی کاملا پاکیزه شود و در انتها آن را خشک کنید. پس از تمیزکردن فیبر مسی توجه کنید که بر روی آن دست نزنید. برای تمیز کردن فیبر مسی همچنین میتوانید از سیم ظرفشویی استفاده کنید.هنگامی که سطح فیبر کاملا تمیز و براق شد وقت آن است که کاغذ گلاسه ای را که مدار بر روی آن با دقت 400dpi یرینت گرفته شده را به صورت وارون بر روی فیبر مسی قرار دهیم و ادامه ی کاغذ را در پشت فیبر مسی توسط نوار چسب ثابت کنیم تا کاغذ بر روی فیبر حرکت نکند.حال اتو را با درجه حرارت نسبتا بالا بر روی آن تا اندازه ای میکشیم که رنگ کاغذ کمی تیره شود و کاغذ حالت چسبیده به فیبر را پیدا کند دقت کنید که اتو باید به صورت یکنواخت به تمامی نواحی گرما برساند این عمل را به صورت پیوسته انجام دهید. توجه داشته باشید که با چندین بار آزمایش و تمرین میتوانید به بهترین زمان بندی دست پیدا کنید اما زمان مورد نیاز کمتر از 5 دقیقه در شرایط عادی میباشد.فیبر مسی در این زمان دارای حرارت بسیار زیادی است پس هنگام جا به جا کردن آن مراقب باشید.حال فیبر مسی را با همان صورت برای مدتی کمتر از 10 دقیقه در آب داغ قرار دهید و آن را از آب بیرون آورید و قطعه های کاغذ را از روی آن جدا کنید.همانطور که میبینید مدار به صورت کاملا دقیق بر روی فیبر مسی منتقل شده است.قدم بعدی از بین بردن قسمت های مسی اضافی از فیبر مدار چابی است
برای از بین بردن قسمت های مسی اضافی که بدون پوشش عایق هستند از نوعی اسید به نام پرکلروردوفر که در بازار به نام اسید مدار چاپی معروف است استفاده میشود. پرکلروردوفر در بازار به صورت بلور و یا به صورت پودر یافت می شود. روش کار با این نوع اسید به این صورت است که تا اندازه ای به آب گرم از این اسید اضافه میکنیم که محلول به صورت چای پر رنگ در آید در این حالت محلول اسید آماده ی استفاده است. در هنگام کار با این نوع اسید باید توجه داشته باشید که تنها از ظروف غیر فلزی نظیر ظروف پلاستیکی و شیشه ای باید استفاده شود. همچنین توجه داشته باشید که این اسید سمی میباشد و هنگام استفاده از آن باید کاملا مراقب لباس و بدن خود باشید. توصیه میکنم عمل اسیدکاری را در فضای آزاد انجام دهید.پس از ساختن محلول اسید فیبر مدار چاپی را وارد محلول میکنیم و آهسته آن را تکان میدهیم بعد از مدتی شاهد از بین رفتن قسمت های مسی اضافی از کناره میشویم.این عمل را تا از بین رفتن تمامی قسمتهای اضافی انجام میدهیم. پس از از بین رفتن قسمت های اضافی فیبر مسی را از با آب سرد شستشو میدهیم و به وسیله ی سیم ظرفشوئی تونرهای به جا مانده روی فیبر را از بین میبریم . تنها بخش باقیمانده بخش سوراخکاری است که با دریل انجام میدهیم .حال فیبر مدار چاپی ما آماده است و میتوانیم قطعات را بر روی آن لحیم کنیم.



 



:: موضوعات مرتبط: الکترونیک , ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 88
|
تعداد امتیازدهندگان : 26
|
مجموع امتیاز : 26
تاریخ انتشار : 23 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک مهدی آقایی

 

مقدمه: اسیلوسکوپ در حقیقت رسامهای بسیار سریع هستند که سیگنال ورودی را در برابر زمان یا در برابر سیگنال دیگر نمایش می‌‌دهند. قلم این رسام یک لکه نورانی است که در اثر برخورد یک باریکه الکترون به پرده‌ای فلوئورسان بوجود می‌آید.


 

به علت لختی بسیار کم باریکه الکترون می‌‌توان این باریکه را برای دنبال کردن تغییرات لحظه‌ای (ولتاژهایی که بسیار سریع تغییر می‌کنند، یا فرکانس‌های بسیار بالا) بکار برد. اسیلوسکوپ بر اساس ولتاژ کار می‌‌کند. البته به کمک مبدلها (ترانزیستورها) می‌‌توان جریان الکتریکی و کمیتهای دیگر فیزیکی و مکانیکی را به ولتاژ تبدیل کرد.


 

  قسمتهای مختلف اسیلوسکوپ


 

لامپ پرتو کاتدی


 

اسیلوسکوپ از یک لامپ پرتو کاتدی که قلب دستگاه است و تعدادی مدار برای کار کردن لامپ پرتو کاتدی تشکیل شده است. قسمتهای مختلف لامپ پرتو کاتدی عبارتند از:


 

 تفنگ الکترونی :


 

تفنگ الکترونی باریکه متمرکزی از الکترونها را بوجود می‌‌آورد که شتاب زیادی کسب کرده‌اند. این باریکه الکترون با انرژی کافی به صفحه فلوئورسان برخورد می‌کند و بر روی آن یک لکه نورانی تولید می‌‌کند. تفنگ الکترونی از رشته گرمکن ، کاتد ، شبکه آند پیش شتاب دهنده ، آند کانونی کننده و آند شتاب دهنده تشکیل شده است.


 

الکترونها از کاتدی که بطور غیر مستقیم گرم می‌شود، گسیل می‌‌شوند. این الکترونها از روزنه کوچکی در شبکه کنترل می‌‌گردند. شبکه کنترل معمولا یک استوانه هم محور با لامپ است و دارای سوراخی است که در مرکز آن قرار دارد. الکترونهای گسیل شده از کاتد که از روزنه می‌‌گذرند (به دلیل پتانسیل مثبت زیادی که به آندهای پیش شتاب دهنده و شتاب دهنده اعمال می‌‌شود)، شتاب می‌‌گیرند. باریکه الکترونی را آند کانونی کننده ، کانونی می‌‌کند.


 

صفحات انحراف دهنده :


 

صفحات انحراف دهنده شامل دو دسته صفحه است. صفحات انحراف قائم که بطور افقی نسب می‌شوند و یک میدان الکتریکی در صفحه قائم ایجاد می‌‌کنند و صفحات y نامیده می‌‌شوند. صفحات انحراف افقی بطور قائم نصب می‌شوند و انحراف افقی ایجاد می‌‌کنند و صفحات x نامیده می‌‌شوند. فاصله صفحات به اندازه کافی زیاد است که باریکه بتواند بدون برخورد با آنها عبور کند.


 

صفحه فلوئورسان :


 

جنس این پرده که در داخل لامپ پرتو کاتدی قرار دارد، از جنس فسفر است. این ماده دارای این خاصیت است که انرژی جنبشی الکترونهای برخورد کننده را جذب می‌‌کند و آنها را به صورت یک لکه نورانی ظاهر می‌سازد. قسمتهای دیگر لامپ پرتو کاتدی شامل پوشش شیشه‌ای ، پایه که از طریق آن اتصالات برقرار می‌‌شود، است.


 

مولد مبنای زمان


 

اسیلوسکوپها بیشتر برای اندازه گیری و نمایش کمیات وابسته به زمان بکار می‌‌روند. برای این کار لازم است که لکه نورانی لامپ روی پرده با سرعت ثابت از چپ به راست حرکت کند. بدین منظور یک ولتاژ مثبت به صفحات انحراف افقی اعمال می‌‌شود. مداری که این ولتاژ مثبت را تولید می‌‌کند، مولد مبنای زمان یا مولد رویش نامیده می‌‌شود.


 

مدارهای اصلی اسیلوسکوپ


 

سیستم انحراف قائم


 

چون سیگنالها برای ایجاد انحراف قابل اندازه گیری بر روی صفحه لامپ به اندازه کافی قوی نیستند، لذا معمولا تقویت قائم لازم است. هنگام اندازه گیری سیگنالهای با ولتاژ بالا باید آنها را تضعیف کرد تا در محدوده تقویت کننده‌های قائم قرار گیرند. خروجی تقویت کننده قائم ، از طریق انتخاب همزمانی در وضعیت داخلی، به تقویت کننده همزمان نیز اعمال می‌‌شود.


 

 سیستم انحراف افقی


 

صفحات انحراف افقی را ولتاژ رویش که مولد مبنای زمان تولید می‌‌کند، تغذیه می‌کند. این سیگنال از طریق یک تقویت کننده اعمال می‌‌شود، ولی اگر دامنه سیگنالها به اندازه کافی باشد، می‌‌توان آن را مستقیما اعمال کرد. هنگامی ‌که به سیستم انحراف افقی ، سیگنال خارجی اعمال می‌‌شود، باز هم از طرق تقویت کننده افقی و کلید انتخاب رویش در وضعیت خارجی اعمال خواهد شد. اگر کلید انتخاب رویش در وضعیت داخلی باشد، تقویت کننده افقی ، سیگنال ورودی خود را از مولد رویش دندانه‌داری که با تقویت کننده همزمان راه اندازی می‌‌شود، می‌‌گیرد.


 

 


 

همزمانی


 

هر نوع رویشی که بکار می‌‌رود، باید با سیگنال مورد بررسی همزمان باشد. تا یک تصویر بی حرکت بوجود آید. برای این کار باید فرکانس سیگنال مبنای زمان مقسوم علیه‌ای از فرکانس سیگنال مورد بررسی باشد.


 

مواد محو کننده


 

در طی زمان رویش ، ولتاژ دندانه‌دار رویش اعمال شده به صفحات x ، لکه نورانی را بر یک خط افقی از چپ به راست روی صفحه لامپ حرکت می‌دهد. اگر سرعت حرکت کم باشد، یک لکه دیده می‌‌شود و اگر سرعت زیاد باشد، لکه به صورت یک خط دیده می‌‌شود. در سرعتهای خیلی زیاد ، ضخامت خط کم شده و تار به نظر می‌‌رسد و یا حتی دیده نمی‌‌شود.


 

کنترل وضعیت


 

وسیله‌ای برای کنترل حرکت مسیر باریکه بر روی صفحه لازم است. با این کار شکل موج ظاهر شده بر روی صفحه را می‌‌توان بالا یا پائین یا به چپ یا راست حرکت داد. این کار را می‌‌توان با اعمال یک ولتاژ کوچک سیستم داخلی (که مستقل است) به صفحات انحراف دهنده انجام داد. این ولتاژ را می‌‌توان با یک پتانسیومتر تغییر داد.


 

کنترل کانونی بودن


 

الکترود کانونی کننده مثل یک عدسی با فاصله کانونی تغییر می‌‌کند. این تغییر با تغییر پتانسیل آند کانونی کننده صورت می‌‌گیرد.


 

کنترل شدت


 

شدت باریکه با پتانسیومتر کنترل کننده شدت که پتانسیل شبکه را نسبت به کاتد تغییر می‌‌دهد، تنظیم می‌‌شود.


 

مدار کالیبره سازی


 

در اسیلوسکوپهای آزمایشگاهی معمولا یک ولتاژ پایدار داخلی تولید می‌‌شود که دامنه مشخصی دارد. این ولتاژ که برای کالیبره سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا یک موج مربعی است.


 

 


 

گرفته شده از:


 

bselectron.mihanblog.com


 

 



:: موضوعات مرتبط: الکترونیک , مخابرات , ,
:: برچسب‌ها: اسکوپ , اسیلوسکوپ ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 84
|
تعداد امتیازدهندگان : 26
|
مجموع امتیاز : 26
تاریخ انتشار : 23 شهريور 1389 | نظرات ()